Ben je op zoek naar een manier om via SEO of SEA meer verkeer naar de website te krijgen? Of je nu gaat voor SEO of SEA, je kunt niet zonder een zoekwoordenonderzoek. Je moet namelijk in eerste instantie te weten komen waar men nu precies naar zoekt op het internet. Het proces inzichtelijk maken van waar men op zoekt, wordt zoekwoordenonderzoek genoemd.
Wat is zoekwoordenonderzoek nu precies?
Maar wat is zoekwoordenonderzoek dan precies? Zoekwoordenonderzoek is dus het proces van inzichtelijk maken waar men online op zoekt.
Zoekwoordenonderzoek (ook wel keyword research genoemd in het Engels) is dus een analyse van wat men zoekt in de zoekmachine. Wij als SEO-specialisten willen dit maar wat graag weten omdat we op die manier het aanbod van de website zo goed mogelijk kunnen afstemmen op wat men zoekt in de zoekmachine.
Is men op zoek naar een bouwtekening voor een dakkapel? Dan is het van belang om een webpagina te maken die hier specifiek over gaat.
Wat zijn zoekwoorden
Met zoekwoorden bedoelen we de specifieke tekst die iemand in de zoekmachine intypt. Dit kan om een enkel woord gaan zoals: rollerskates. Maar het kan ook gaan om een vraag zoals: “Welke roller skates zijn goed?” Beide zijn zoekwoorden, maar er is dus wel een wezenlijk verschil.
Maar naast specifieke zoekopdrachten, ben je bij een zoekwoordenonderzoek naar meer op zoek dan simpelweg bepaalde woorden.
Bij een zoekwoordenonderzoek houd je je namelijk ook bezig met vragen als:
- Wat wil degene die zoekt precies weten (zoekintentie)
- Wat is het doel van de zoekopdracht
Het zoekwoordenonderzoek gaat dus over meer dan woorden. Het gaat ook om de juiste interpretatie van deze specifieke woorden.
Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?
Waarom is zoekwoordenonderzoek zo belangrijk? Hopelijk heb je na het lezen van wat hierboven staat, al een betere indruk over wat zoekwoordenonderzoek nu is. Maar waarom het belangrijk is, is eigenlijk heel simpel:
- Als je een website hebt met pagina’s die niet zijn ingericht om aan een zoekvraag van mensen te voldoen, komt er nooit iemand naar je website.
In de basis is SEO heel simpel: je wilt goed zichtbaar worden op bepaalde zoekopdrachten waar jouw doelgroep op zoekt. Laten we weer het voorbeeld van de bouwtekeningen voor een dakkapel nemen. Als je voor de zoekopdracht “bouwtekening dakkapel” omhoog wil komen in de zoekmachine, zul je dit thema op je website/pagina naar voren moeten laten komen. Hoe beter je aan de zoekvraag van de gebruiker kan voldoen, hoe groter de kans dat Google je beloont met een mooie ranking in haar zoekmachine.
Waarvoor gebruik je het zoekwoordenonderzoek?
Zoekwoordenonderzoek is niet enkel te gebruiken voor SEO. Je kunt dit namelijk ook zeker gebruiken bij het adverteren op Google (SEA genaamd).
Bij SEO is het dus zaak om uit te vinden welke zoekopdrachten men zoekt zodat je pagina’s zo kunt inrichten dat je organisch goed gevonden zult worden.
Voor SEA dient zoekwoordenonderzoek ongeveer hetzelfde doel. Het verschil zit ‘m in het feit dat een SEA-specialist vooral moet nadenken over voor welke zoektermen je je advertentie wil tonen. Voordat je namelijk advertenties kunt maken, zul je aan moeten geven voor welke zoekwoorden de advertentie getoond moet worden.
Daarnaast is er nog een ander doel bij SEA en dat is een negatief zoekwoordenonderzoek. Bij Google advertenties is het namelijk net zo belangrijk om aan te geven waar je niet op gevonden wil worden. Als je een bouwtekeningen expert bent, is het bijvoorbeeld niet heel handig als je vindbaar bent voor het woord “timmerman gezocht. Dat kost geld maar levert niets op.
Benieuwd waar je staat in Google?
Doe de gratis SEO positie scan en kom te weten waar jouw bedrijf scoort in de zoekmachine!
Welke soort zoekwoorden zijn er?
Er zijn verschillende soorten zoekwoorden die vaak voorkomen als we het hebben over zoekwoordenonderzoek. Je zult wellicht wel eens de woorden: Branded-keywords, non-branded keywords, long-tail keywords en short-tail keywords zijn tegengekomen. Maar wat betekenen die termen nu eigenlijk en hoe zet je deze strategisch in?
short-tail keywords
Short-tail zoekwoorden, zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak ook kort en beschrijven een breed onderwerp. Je kunt bij short-tail keywords denken aan termen als:
- damesschoenen
- Hoekbank
- Boxspring
Buiten het feit dat deze zoektermen dus over het algemeen vele zoekvolume bevatten en een breed onderwerp beschrijven, zijn ze vaak ook erg competitief. Hiermee bedoelen we dat de zoekwoorden erg populair zijn (omdat er veel op wordt gezocht).
Daarnaast is het zo dat deze termen lastig kunnen zijn om te integreren binnen een SEO-strategie omdat de termen door veel websites zowel bewust als onbewust worden ingezet.
Ook is het zo dat dit soort termen in veel gevallen autoriteit met zich meebrengt. Je zult zien dat (o.a. voor de short-tail zoekwoorden hierboven genoemd) veelal autoritaire en grote partijen scoren. Het kan een gevecht zijn om deze partijen voor de short-tail zoekwoorden te verslaan.
Long tail keywords
Oké, nu hebben we short tail gehad, laten we verder kijken naar long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zijn, in tegenstelling tot short-tail zoekwoorden, langere zoektermen. Dit zijn zoektermen die uit meer dan 3 woorden bestaan. Ook zijn de long-tail zoekopdrachten vaak erg specifiek.
Voorbeelden van long-tail keywords zijn:
- grijze hoekbank ribstof
- billy boekenkast ikea
- Hoe hoog is een BILLY kast
Zoals je kunt zien zijn de zoektermen dus een stuk specifieker dan een short-tail zoekwoord is.
Bij dit soort zoektermen is het individuele zoekvolume vaak niet erg hoog (meestal valt dit binnen de 10 tot 250 zoekopdrachten per maand). Maar, wanneer je al deze long-tail zoektermen bij elkaar op zou tellen, zul je er al gauw achter komen dat het totale zoekvolume van de long-tail zoekwoorden hoger is in je branche dan het short-tail zoekwoord.
Branded keywords
Naast short- en long-tail zoekwoorden, zijn er ook branded en non-branded termen. en eigenlijk spreken deze voor zich. branded zoektermen zijn zoektermen waarbij het merk wordt vernoemd. Dat kan bijvoorbeeld je eigen merknaam zijn, of bijvoorbeeld van producten die je verkoopt (denk aan Nike schoenen of dolce & gabbana parfum). Dit soort zoekwoorden zien we vaak dieper in de marketing funnel terugkomen.
Non-branded keywords
Non-branded termen zijn dus zoekwoorden waarbij de merknaam niet naar boven komt. Dit zijn dus niet merkgerichte zoekopdrachten. Het zoekwoord “grijze hoekbank ribstof” wat hierboven al is genoemd is daar een mooi voorbeeld van.
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Nu je weet wat zoekwoorden precies zijn en welke soorten zoektermen er zoal zijn, is het tijd om dieper in te duiken in hoe je een zoekwoordenonderzoek kan uitvoeren. Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek, wanneer doe je welke stappen, en is er één juiste manier die je moet hanteren? (spoiler: Nee, ieder heeft zo zijn voorkeur en manier die voor hem of haar het beste werkt).
Hieronder een beknopte lijst van wat we hieronder verder gaan doornemen:
- Maak een lijst met zoekwoord ideeën omtrent jouw product/business
- Doe inspiratie op bij de concurrenten
- Ga daarna aan de slag met zoekwoord tools
- Maak inzichtelijk voor welke pagina welk zoekwoord gebruikt moet worden
- Start met de optimalisatie
Brainstorm de belangrijkste zoekwoorden voor jouw product/business
De brainstormfase is gericht op het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoord ideeën. Gebruik diverse methoden om een brede verzameling zoekwoorden te genereren – denk aan honderden ideeën! Wees op dit moment niet te kritisch; het selectieproces komt later.
Je kunt natuurlijk zelf brainstormen, maar je kunt er ook met het gehele bedrijf (of een aantal mensen) over nadenken. Met z’n allen kom je vaak op de betere ideeën. Twee weten meer dan een!
Verzamel daarna al deze woorden in een lijst. Dit kan een Excel document of een Google Sheets document zijn. Dat maakt niet uit. Noteer alle ideeën onder elkaar.
Vraag het aan je klant
Is het zoekwoordenonderzoek niet voor jezelf, maar doe je het voor een klant? Dan is het zeer aan te raden om in eerste instantie met de klant om de tafel te gaan zitten. In een interview bij de klant kun je specifieke vragen stellen die je in staat stellen om meer te leren over het bedrijf en goede inzichten te verzamelen voor het zoekwoordenonderzoek.
Zo kun je vragen stellen als:
- Met welke zoekopdrachten denk jij dat mensen je diensten/producten in Google zoeken?
- Welke diensten/producten lever je?
- Ken je synoniemen voor die diensten/producten?
En zo zijn er natuurlijk nog veel meer vragen. Zo kun je bijvoorbeeld ook vragen of er bepaalde branches zijn waarbij ze de producten/diensten niet leveren, of wie de best presterende concurrenten zijn (later komen concurrenten meer aan bod).
Daarnaast is het ook zeker aan te raden om te vragen of de klant denkt dat zijn of haar dienst gezocht wordt in combinatie met een locatie. Denk aan “schoenenpoetser in Amsterdam”. Voor lokale partijen is het namelijk van groot belang dat ze lokaal ook goed vindbaar zijn.
Onderzoek ook de zoekwoorden van je concurrenten
Je concurrenten zijn natuurlijk ook een fantastisch startpunt. Als je kunt achterhalen op welke zoektermen je concurrenten scoren, heb je een perfect startpunt om je brainstormlijst mee uit te breiden.
Stel dat je meubels verkoopt, dan zou je dus bijvoorbeeld beginnen met een zoekopdracht in Google voor “meubels”.
Zodra je doorklikt naar een concurrent, zijn er een aantal vaste plekken op de website waar je naar zoekwoorden kunt zoeken.
- menu
- footer
Het is namelijk zo dat in het hoofdmenu vaak de belangrijkste landingspagina’s staan. Als het bedrijf in kwestie hun zoekwoordenonderzoek goed heeft gedaan, kun je belangrijke zoekwoorden dus benoemen aan de hand van het menu. Een voorbeeld vind je hieronder:
Ook in de footer worden vaak links verwerkt naar belangrijke landingspagina’s. Dit zijn pagina’s die niet in de hoofdmenu structuur passen, maar wel veel interne links nodig hebben om hoger te gaan scoren in Google.
Gerelateerde zoekopdrachten
Naast de concurrenten opzoeken, is er ook nog een andere manier om zoekwoorden te vinden. We kunnen namelijk zoekwoorden in Google neerzetten en kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten. In Google vul je een zoekwoord in, bijvoorbeeld: Meubels. Dan scroll je helemaal naar de onderkant van de zoekresultatenpagina en daar vind je de gerelateerde zoekopdrachten.
Als er een interessante gerelateerde zoekopdracht staat, kun je erop klikken om te zien welke gerelateerde zoekopdrachten daar dan weer bij staan. Hieronder een voorbeeld voor “goedkope meubels industrieel” (op dit zoekwoord heb ik dus geklikt):
Ook deze zoektermen kun je weer noteren.
Google autocomplete
De Google autocomplete functie is eigenlijk een verlengde van de gerelateerde zoekopdrachten functie. Het werkt als volgt:
Ga naar Google en typ daar bijvoorbeeld weer “meubels” in. Je zult direct zien dat er een aantal suggesties verschijnen die te maken hebben met meubels. Je kunt ze ook wel zien als subonderwerpen.
Je ziet dat je dus een aantal subonderwerpen krijgt. Nu gaan we nog verder. Je hebt nu namelijk de mogelijkheid om een letter of een woord na het woord “meubels” te plaatsen en op die manier krijg je ook weer nieuwe suggesties.
Nu is het natuurlijk bijna geen doen om alle deze “autocomplete” zoekwoorden met de hand te gaan zoeken. Gelukkig zijn er tools die dit voor je kunnen doen (hierover later meer). Het belangrijkste is dat je een gevoel krijgt voor hoe zoekwoordenonderzoek werkt en waar je naar op zoek bent als je zoiets aan het doen bent.
Forums
Een misschien niet voor de hand liggend iets om te gebruiken zijn forums. Dagelijks zijn er heel veel mensen te vinden op forums die voor allerlei verschillende gebieden graag hun passie en kunde uitten. Het is een plek waar mensen met kennis en kunde en mensen die een vraag hebben samen komen.
Dit kunnen we gebruiken omdat als mensen deze vraag stellen in een forum, dan is de kans aanwezig dat ze dit ook in de zoekmachine doen.
Hoe zoek je hier dan precies op? Je kunt in Google het volgende intypen: “forum” + het zoekwoord. Voorbeeld hieronder:
Dan kom je bij forums waarbij je daar ook weer inspiratie op kunt doen voor zoekwoorden:
Search Console
Heb je al een website en is deze verbonden met Google Search Console? Dan is dat ook een heel goede bron voor data over waar men naar zoekt in jouw branche.
Google Search Console is een tool van Google die voor website-eigenaren. In deze tool kan een website eigenaar de prestaties van zijn of haar website zien. Of een pagina vindbaar is in Google en zo ja, op welke zoekwoorden dan.
Heb je beschikking over een Google Search Console property? Volg dan de klik stappen hieronder om data te vinden over de zoekopdrachten en de pagina’s.
Als je in Search Console inlogt, klik je op “zoekresultaten” (1). Als je daar bent en je scrollt iets naar onderen, krijg je alle data van de zoekopdrachten (2) te zien. Hier vind je dus alle zoekopdrachten waar je website op dit moment voor scoort in de zoekmachine. Je kunt zien hoeveel klikken je hebt gehad en ook hoeveel impressies.
Wil je zien welke zoekopdrachten worden gebruikt voor specifieke pagina’s? Klik dan op het tabblad “pagina’s” (3). Als je in dat tabblad een url aanklikt en daarna weer terug gaat naar “zoekopdrachten”
Vul je lijst aan met zoekwoord ideeën
Heb je al gebruik gemaakt van bovenstaande methoden en heb je je lijst gevuld? Dan kun je dit negeren, moet je nog beginnen, dan is het na bovenstaande methoden gebruikt te hebben, verstandig om ze allemaal te verwerken in het Excel document of Google sheets waar we het net over hadden. Laat de lijst daarna gewoon nog maar even staan. Het structureren van de lijst komen we namelijk later op.
Ik wil je eerst nog even meenemen naar een aantal tools die je ook nog kunt gebruiken (zowel betaald als gratis)
Maak gebruik van verschillende zoekwoord tools
Er zijn ontzettend veel zoekwoordonderzoek tools. Je zou, als je wilt, prima 20 verschillende tools kunnen gebruiken. Maar wees gerust, je hoeft ze echt niet allemaal te gebruiken. Hieronder lichten we een aantal tools uit die wij bij Zoomin Marketing gebruiken (naast bovenstaande methodes).
Gebruik de keyword planner tool (gratis)
De Google keyword planner zit in het platform van Google Ads. Ondanks dat het veel gebruikt wordt voor de betaalde omgeving van Google, kunnen we het ook zeker gebruiken voor organisch zoekwoordenonderzoek. Helaas heeft Google de afgelopen jaren flink gesleuteld aan deze zoekwoordenplanner en is de output niet meer wat het was, toch is het nog steeds een nuttige tool om te gebruiken.
Het mooie van deze tool is dat de data die je ziet direct van Google zelf komt. Dit zorgt ervoor dat de data die je ziet accuraat en betrouwbaar is.
Zoals gezegd heeft de Google Keyword planner wel wat beperkingen. Zeker op SEO gebied. Zo worden nauw verwante zoekwoorden vaak samengevoegd tot één zoekterm en is de concurrentie die je ziet niet voor SEO bedoeld maar voor SEA.
Desalniettemin is het nog steeds een heel mooie tool om zoekwoord ideeën te vergaren. Als je namelijk een aantal van de zoekwoorden die je eerder hebt gevonden in de Keyword Planner plaatst, krijg je nieuwe suggesties voor zoekwoorden waar je misschien nog niet aan had gedacht.
Ahrefs (betaald)
Ahrefs is volgens veel SEO-specialisten een echte must-have als het gaat om onderzoek (of het nu gaat om zoekwoordenonderzoek, concurrentie analyses of backlink profiel analyses). Wij zijn het daar helemaal mee eens. Voor ons staat Ahrefs bovenaan het lijstje van tools die we vaak gebruiken.
Wat is Ahrefs?
Ahrefs is eigenlijk een allesomvattende tool. Je kunt er eigenlijk bijna alles op SEO gebied mee doen. Of het nu dus gaat om zoekwoordenonderzoek, sites van de concurrenten bekijken en analyseren of de pagina’s bekijken waarop je de meeste backlinks ontvangt.
Voor nu zullen we ons specifiek houden bij het zoekwoordenonderzoek.
Ahrefs heeft de functie “keyword explorer” hier heb je de mogelijkheid om zoekwoorden te laten analyseren om te zien hoeveel concurrentie op het zoekwoord zit, hoeveel er maandelijks op gezocht wordt en meer.
Dit kun je net zoals hierboven per zoekwoord doen, maar je hebt binnen Ahrefs ook de mogelijkheid om dit in bulk te doen voor heel veel zoekwoorden. Klik daarvoor op “keyword explorer” bovenin het menu, dan krijg je het volgende beeld:
Nu heb je de mogelijkheid om in bulk zoekwoorden in te dienen. Als je dat doet krijg je daarna het volgende scherm:
In dit overzicht krijg je meer duidelijkheid over de verschillende zoekwoorden die je hebt ingevoerd, de moeilijkheidsgraad (van 0 naar 100) die aangeeft hoe moeilijk het is om te scoren op een bepaald zoekwoord (hier zitten nogal wat haken en ogen aan dus ga er niet vanuit dat een 0 altijd makkelijk is), en het maandelijkse zoekvolume.
Nu wordt het tijd om aan de slag te gaan met je eigen zoekwoord lijst die je hebt gemaakt in Microsoft Excel of Google Sheets!
Werk het onderzoek uit
Pak je zoekwoorden lijst erbij en stop deze in de Ahrefs keyword explorer (zoals hierboven te zien). Als het goed is, krijg je een grote lijst met data over alle zoekwoorden die je hebt ingegeven en kun je nu zien welke zoekwoorden competitief zijn, waar er veel op wordt gezocht en dergelijke.
Als je het overzicht hebt, is het tijd om de data te exporteren. Dat doe je door hier te klikken:
Zodra je deze data hebt geëxporteerd, kun je het in Google Sheets of Excel verwerken.
Nu heb je alle data die je nodig hebt!
De volgende stap is het onderzoek verder uitwerken. In deze uitwerkfase ga je bepalen welke zoekwoorden onder welke categorieën vallen. Het is handig om in bijvoorbeeld Excel een extra tabblad aan te maken waar je de volgende kolommen aanmaakt:
- categorie
- zoekterm
- zoekvolume
- opmerkingen
Hieronder een toelichting op de kolommen:
Categorie: De categorie staat voor de cluster waarbinnen je je zoekwoorden gemakkelijk kan filteren/rangschikken binnen je onderzoek
Zoekterm: Dit zijn de specifieke zoektermen die je zojuist uit het Ahrefs rapport hebt gehaald.
Zoekvolume: Het zoekvolume is het aantal keer dat er op de zoektermen wordt gezocht
Opmerkingen: Heb je eventuele opmerkingen of dingen die je bij de zoektermen moet onthouden? Zet dit dan hier neer.
Uiteindelijk zal je sheet er ongeveer zo uit zien:
Wat nu als je geen Ahrefs hebt?
Als je geen Ahrefs hebt, blijven de meeste van de bovenstaande stappen hetzelfde. Het is echter zo dat het moeilijk kan zijn om dan aan een schatting van het zoekvolume te komen. Nu zijn er een aantal zaken die je hierbij kunnen helpen:
- Google Keyword Planner: De Google Keyword Planner waar we het eerder over hadden, kun je gebruiken voor een grove schatting van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Op die manier heb je enige houvast.
- Google Autocomplete: De Google autocomplete kun je gebruiken als een goede indicator dat er wordt gezocht op een bepaald zoekwoord. Als je de zoekmethode van eerder in het artikel gebruikt, en je ziet dat, als je intypt “meubels voor” en Google daarna zelf aanvult met “Meubels voor kleine ruimtes”. Kun je er van uitgaan dat men zoekt op het zoekwoord. Je weet alleen niet hoeveel.
- Alternatieven gebruiken. Ondanks dat Ahrefs veel kan, blijft het een dure tool om te gebruiken. Daarom zijn er ook alternatieven die je zou kunnen gebruiken die goedkoper zijn. Iedere tool heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen, dus ook bij deze tools zitten er haken en ogen aan het gebruik. Je zou in ieder geval eens kunnen kijken naar: SEranking, Keyword Sheeter, Google Trends (gratis), MOZ, KWFinder, Answer the public (gratis en betaald), Keyword Surfer (gratis), Ubersuggest.
Maak inzichtelijk welke pagina voor welk zoekwoord moet scoren
Nu je een uitgebreide lijst hebt met zoekwoorden en hun zoekvolumes, is het cruciaal om te begrijpen welke pagina’s op je website het meest geschikt zijn om te optimaliseren voor deze zoekwoorden. Dit proces van het toewijzen van zoekwoorden aan specifieke pagina’s.
Bij het bepalen welke pagina aan welk zoekwoord moet worden gekoppeld, moet je rekening houden met de relevantie van de pagina voor het zoekwoord, de inhoud van de pagina, de zoekintentie en de gebruikservaring. Bijvoorbeeld, als je een meubelwinkel hebt en het zoekwoord ‘hoekbank’ populair is, zou je ervoor willen zorgen dat de pagina met hoekbanken op je website geoptimaliseerd is om goed te scoren voor dit zoekwoord.
Het is van groot belang dat de gekozen zoekwoorden naadloos aansluiten bij de inhoud van de pagina, zodat zoekmachines begrijpen dat de pagina relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Dit draagt bij aan een betere positie in de zoekresultaten en verhoogt de kans op meer organisch verkeer naar je website.
Start de optimalisatie!
Als je dan alles hebt gedaan, alles wat hierboven staat hebt voltooid, is het tijd om de teksten te gaan schrijven en optimaliseren. Iedere pagina met een bepaald zoekwoord ga je op een aparte pagina zo goed mogelijk uitwerken.
Nu kun je natuurlijk zelf in de pen klimmen, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een copywriter aan de gang te zetten.
Heb je het liefst meteen geoptimaliseerde SEO teksten waarvan je zeker weet dat ze de grootst mogelijke kans hebben om te scoren in de zoekmachine? Neem dan eens contact op met ons!
Hoe Zoomin’ jou kan helpen bij je zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek is een groot onderdeel van ons werk. Wij helpen verschillende bedrijven door het proces helemaal uit handen te nemen en van A tot Z uit te voeren. Zo hoef je zelf niet meer bezig te zijn met alle bovenstaande begrippen, maar kun je doen waar je goed in bent. Wij doen dan waar wij goed in zijn en voeren het zoekwoordenonderzoek zo goed mogelijk uit. Dus, op zoek naar een SEO-specialist die dit traject helemaal uit handen kan nemen? Dan staan wij voor je klaar!