Skip to content
Menu

Klantcase Adamas

Focuszoektermen in top 10

Stijging organisch verkeer

Stijging totale gebruikers

*Gezien we nu pas 3,5 maand live zijn met de nieuwe domeinen van Adamas, zullen we de blog over een aantal maanden updaten!

In februari 2023 is Zoomin’ gestart met een zoekwoordenonderzoek en analyse van de webshop van Adamas. Vanaf september 2023 zijn we online met de nieuwe webshops van Adamas. In zo’n 3 maanden tijd hebben we al mooie resultaten behaald; 25 focuszoekwoorden in de top 10, 35% meer organisch verkeer met beide domeinen en 50% stijging in het totaalaantal gebruikers.

Upgrade webshops

Adamas, leverancier en producent van hoogwaardige diamantgereedschappen en -machines, gevestigd in Maasdijk (NL) en Herentals (BE), wilde graag hun webshops een upgrade geven. Met een fris design en verbeterde vindbaarheid wilden ze hun unieke aanbod en expertise beter online presenteren. Hun bestaande webshops waren verouderd, daarom was ons doel de webshops naar een hoger niveau te tillen voor betere prestaties in zoekmachines, een modernere uitstraling, en een gebruiksvriendelijkere ervaring.

Lancering nieuwe webshops voor NL en BE

Met de lancering van de nieuwe webshops in Nederland en België (in verschillende talen) stond Adamas voor de uitdaging om hun marktpositie te versterken en hun digitale aanwezigheid te moderniseren. Ze wilden het verkeer uit Nederland en België splitsen naar verschillende domeinen voor een meer gerichte benadering, betere lokale relevantie en meetbaarheid. Het doel was duidelijk: de webshops niet alleen gebruiksvriendelijker maken, maar ook de online vindbaarheid verbeteren (hoger in Google komen) en aankopen stimuleren; en dat is zeker gelukt!

Onze aanpak voor Adamas

Onze aanpak was gericht, praktisch en in nauwe samenwerking met Adamas om hun specifieke behoeften te realiseren:

  1. Analyse en strategie – Eerst hebben we een diepgaande analyse uitgevoerd van de bestaande webshops. We keken naar de structuur, de content, en hoe gebruikers zich bewogen op de site en hebben gesproken met medewerkers van Adamas. Dit gaf ons een helder beeld van de verbeterpunten en hielp ons een strategie te ontwikkelen die aansloot bij de doelen van Adamas.
  2. Zoekwoordenonderzoek – Een effectieve SEO- en SEA-strategie begint met weten en begrijpen wat de doelgroep zoekt. We voerden daarom een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit om de zoekwoorden (-en zinnen) te identificeren die potentieel verkeer naar Adamas zouden leiden. Deze uitkomsten hebben we vervolgens doorgenomen met Sven, de marketingmanager bij Adamas en gefilterd welke zoekwoorden voor Adamas relevant zijn. Dit vormde de basis voor alle verdere optimalisaties en de SEA-strategie.
  3. Navigatie en gebruiksvriendelijkheid – Samen met het team van Adamas en de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek hebben we vervolgens gekeken naar een nieuwe, gebruiksvriendelijke navigatie voor de webshops; wat worden de hoofd- en subcategoriepagina’s in het menu, de footer etc. Een logische menustructuur moest ervoor zorgen dat de content duidelijk en toegankelijk is, zodat klanten meteen vinden wat ze zoeken.
  4. Content optimalisatie – Met de menustructuur en juiste zoekwoorden in handen, gingen we aan de slag met de content. Dit omvatte het (her)schrijven van teksten en bij livegang ervoor zorgen dat alle pagina’s voorzien waren van de juiste informatie voor gebruikers en zoekmachines (metadata), zoals een krachtige metatitel en meta description, een uitgelichte afbeelding en meer. Ook gingen we in de tussentijd aan de slag met advertentieteksten voor Google Ads.
  5. Migratie van oude domein naar nieuwe domeinen – Een cruciale stap in het proces was de migratie van het oude domein (adamas.pro) naar de nieuwe domeinen (adamas.nl en adamas.be). We hebben voor gezorgd dat bij overgang de url’s van de oude webpagina’s op het adamas.pro domein correct werden doorgestuurd naar een soortgelijke pagina op de nieuwe website. Daarbij hebben we gekozen om het oude verkeer door te sturen naar adamas.be. Het instellen van deze omleidingen (redirects) was nodig om zo min mogelijk bestaand verkeer te verliezen.
  6. Technische SEO – Naast de inhoudelijke kant en migratie pakten we ook de technische SEO aan op de nieuwe websites. Zo zorgden we voor een snelle laadsnelheid, dachten we mee over de mobiele compatibiliteit, interne linkstructuur en andere factoren die van invloed zijn op de ranking en gebruikerservaring.
  7. Google Ads campagnes na livegang – Nu de websites live zijn draaien we Google Ads campagnes voor beide landen en webshops. Wij hebben zelf gekozen voor losse search campagnes in combinatie met performance max campagnes, verdeeld per land en categorie. Deze aanpak zorgt ervoor dat Adamas (in combinatie met SEO) een stuk beter zichtbaar is op het internet én meer aanmeldingen en aankopen genereert via de webshop.

Resultaten

Sinds we in september 2023 live gingen met de nieuwe website van Adamas, zien we al geweldige resultaten. Na een eerste piek in verkeer bij .be door het omleiden van het oude .pro domein, is alles mooi gestabiliseerd. En zelfs tijdens de rustige decembermaand, merken we een toename in conversies en betrokkenheid van gebruikers – een teken dat onze aanpak werkt!

In slechts 3,5 maand hebben we 25 focuszoektermen met top 10 posties verkregen. En het wordt nog beter: in de afgelopen 3 maanden (vergeleken met dezelfde periode vorig jaar) hebben we 35% meer organisch verkeer met .be en .nl én een stijging van 50% in het totaalaantal gebruikers.

We bouwen verder op deze sterke basis met meer optimalisatie en linkbuilding, en verwachten dat het verkeer en de conversies blijven groeien. We zijn benieuwd naar wat de komende maanden brengen en blijven vol inzetten om Adamas online nog sterker te maken.

Heb je ook een SEO- en/of SEA-specialist nodig? Neem contact met ons op en ontdek wat Zoomin’ voor jouw bedrijf kan betekenen!

Zoomin SEO specialist westland

Contact

Vragen over zoekmachine marketing? Stel je vragen via het contactformulier.

Vragen over deze update?