Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk dat je producten of diensten goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Dit is waar SEO (Search Engine Optimization) om de hoek komt kijken. Met SEO kun je je webshop optimaliseren, zodat je beter vindbaar bent voor potentiële klanten.
Je kunt ook specifiek SEO voor webshops toepassen. In deze blogpost leggen we uit wat SEO voor webshops inhoudt en geven we je waardevolle tips voor jouw webshop optimalisatie.


Wat houdt SEO voor webshops in?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling technieken en strategieën die ervoor zorgen dat je website hoger scoort in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines. De drie belangrijkste SEO factoren zijn content, techniek en linkbuilding. De drie pijlers worden nu kort toegelicht voor SEO webshops.
> Content & SEO voor webshops
Content vormt de basis van SEO. Het omvat alle teksten, afbeeldingen en video’s op je webshop. Zorg ervoor dat je content relevant en waardevol is voor je doelgroep. Voor SEO content bij webshops kun je specifiek denken aan productbeschrijvingen, blogs, afbeeldingen en video’s van de producten en klantrecensies.
> Technische aanpassingen voor jouw webshop
De technische aspecten van je webshop spelen ook een grote rol in SEO. Zorg ervoor dat je je websitesnelheid verhoogt. Een goede websitesnelheid wordt gewaardeerd door Google en je webshop zal hierdoor hoger gerankt worden. Optimaliseer je webshop voor mobiele apparaten, aangezien steeds meer mensen online winkelen via smartphones en tablets. Daarnaast is het belangrijk dat mensen, maar ook zoekmachines makkelijk kunnen navigeren op je webshop. Maak hiervoor gebruik van een duidelijke menustructuur.
> Linkbuilding voor webshops
Linkbuilding heeft betrekking op het verkrijgen van externe links naar je webshop. Dit draagt bij aan de autoriteit en geloofwaardigheid van je website in de ogen van zoekmachines. Probeer kwalitatieve links te verkrijgen van relevante en betrouwbare websites. Het verkrijgen van links kost veel tijd en moeite. Om de focus te houden op je webshop en niet teveel tijd kwijt te zijn aan linkbuilding, kun je linkbuilding uitbesteden.
Webshop SEO Tips
Nu je bekend bent met de basisprincipes van SEO, delen we graag enkele waardevolle SEO webshop tips om je webshop te optimaliseren en beter vindbaar te maken voor je doelgroep.
- Optimaliseer je categoriepagina’s – Zorg ervoor dat je op elke categoriepagina relevante zoekwoorden verwerkt, zodat de pagina goed vindbaar wordt. Je kunt deze relevante zoekwoorden achterhalen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Je kunt deze zoekwoorden verwerken op de categoriepagina zelf en in de paginatitel, meta-omschrijving en de URL.
- Verbeter de laadtijd van je webshop – Maak het winkelen voor je klanten zo gemakkelijk en prettig mogelijk. Een goede gebruikservaring, wordt logischerwijs gewaardeerd door een bezoeker van je webshop. Ook Google waardeert een gebruiksvriendelijke webshop. Zorg voor een snelle laadtijd. Je kunt de laadtijd van je webshop versnellen door je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Het wordt aangeraden om grote afbeeldingen kleiner dan 300 KB te houden en kleine afbeeldingen kleiner dan 100 KB.
- Maak gebruik van klantrecensies – Klantrecensies spelen een belangrijke rol in het beslissingsproces van potentiële klanten. Moedig je klanten aan om beoordelingen achter te laten op je webshop. Positieve recensies kunnen niet alleen het vertrouwen vergroten, maar ook bijdragen aan betere zichtbaarheid in zoekmachines. Recensies zorgen voor een stukje unieke content op je webshop en door veel positieve recensies zal je hoger in Google geplaatst worden.
- Zorg voor een duidelijke navigatiestructuur – Een navigatiestructuur van een webshop is de manier waarop pagina’s en categorieën van je webshop met elkaar zijn verbonden. Door middel van een duidelijke structuur, kan een bezoeker makkelijk door je website navigeren. In dit voorbeeld kijken we naar de menustructuur van Haco.nu.
De menustructuur bestaat uit verschillende onderdelen. Het eerste onderdeel is je hoofdmenu. Deze bevat je belangrijkste categorieën. Bij Haco.nu zijn dit wonen, slapen, outlet en winkels. Vervolgens komen de submenu’s. Bij het hoofdmenu wonen, horen de submenu’s banken, kasten stoelen etc. Bij grote webshops als Haco.nu zijn er zelfs nog sub-submenu’s. Zo horen bij het submenu banken de sub-submenu’s hoekbanken, zitbanken, eetkamerbanken en loungebanken.
Je kunt in je URL’s de menustructuur duidelijk maken. We kijken naar de URL’s van Haco.nu.
De homepagina heeft als URL:
haco.nu
De hoofdcategorie wonen heeft als URL :
haco.nu/wonen/
De subcategorie banken heeft als URL: haco.nu/wonen/banken/
De sub-subcategorie hoekbanken heeft als URL: haco.nu/wonen/banken/hoekbanken/


Zoomin’ helpt jou met SEO voor webshops
Je kunt kiezen om SEO uit te besteden bij een SEO specialist, zodat je zelf al je tijd kunt vestigen in je webshop. Wil je graag direct resultaat zien en bovenaan in Google staan met jouw webshop? Kies dan voor zoekmachine adverteren (SEA). Je kunt jouw advertentie aan een specifieke doelgroep tonen en je zult direct bovenaan in Google staan. Je kunt SEO en SEA natuurlijk ook combineren, voor goede posities binnen Google op korte en op lange termijn.