Skip to content
Menu

SEO voor webshops

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk dat je producten of diensten goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Dit is waar Search Engine Optimization (SEO) om de hoek komt kijken. Met SEO kun je je webshop optimaliseren, zodat je beter vindbaar bent voor potentiële klanten.

Je kunt ook specifiek SEO voor webshops toepassen. In deze blogpost leggen we uit wat dit inhoudt en geven we je waardevolle tips voor jouw webshop optimalisatie.

SEO voor webshops

Wat houdt SEO voor webshops in?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling technieken en strategieën die ervoor zorgen dat je website hoger scoort in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines. De drie belangrijkste SEO factoren zijn content, techniek en linkbuilding. Door je webshop te optimaliseren op deze drie factoren, vergroot je de kans dat potentiële klanten jouw webshop zullen vinden als ze opzoek gaan naar producten.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor webshops?

Een sterke online aanwezigheid is belangrijk voor het succes van webshops. Met een goede online zichtbaarheid kunnen klanten jouw webshop beter vinden. Daarnaast draagt zoekmachine optimalisatie bij aan een betere gebruikerservaring. Dit leidt tot meer tevreden bezoekers en kan uiteindelijk tot een hogere conversie, iets waar website eigenaren naar kunnen streven. In een concurrerende online markt is SEO onmisbaar om op te vallen en om conversies te genereren.

De 3 pijlers van SEO voor webshops

SEO bestaat uit drie essentiële pijlers: content, techniek en linkbuilding. Content is alles wat op je pagina’s staat qua tekst, video’s en afbeeldingen. Techniek omvat de technische instellingen van je website, waar bijvoorbeeld de snelheid van je website en de navigatiestructuur onder vallen. Linkbuilding is het verkrijgen van externe links naar jouw webshop. Hoe meer relevante links je verzamelt, hoe ‘belangrijker’ jouw domein wordt gevonden door de zoekmachines. Dit helpt bij het verkrijgen van hogere posities. Door je webshop op basis van deze drie pijlers te optimaliseren, zul je het beste resultaat behalen. Hieronder worden de pijlers verder toegelicht.

Content SEO voor webshops

Contentoptimalisatie voor webshops

Content vormt de basis van SEO. Het omvat alle teksten, afbeeldingen en video’s op je webshop. Zorg ervoor dat je content relevant en waardevol is voor je doelgroep. Voor SEO content bij webshops kun je specifiek denken aan productbeschrijvingen, blogs, afbeeldingen en video’s van de producten en klantrecensies. Volg onderstaande stappen om jouw content te optimaliseren.

Stap 1. Ga op zoek naar relevante zoekwoorden voor jouw webshop

Je wilt als eerste weten waar jouw doelgroep op zoekt in de zoekmachines. Dit zijn voor jouw webshop ‘relevante zoekwoorden’. Als je weet welke zoekwoorden voor jouw webshop relevant zijn, kun je deze verwerken in je content. Op die manier optimaliseer je de content op basis van de belangrijke zoektermen waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Met een zoekwoordenonderzoek kun je relevante zoekwoorden voor jouw webshop achterhalen. Lees in deze blog hoe je zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Stap 2. Schrijf SEO-teksten op basis van je zoekwoordenonderzoek

Je kunt de relevante zoekwoorden voor jouw webshop verdelen in categorieën en op basis daarvan teksten gaan schrijven. Dit noem je SEO-teksten. Zorg ervoor dat de content matcht aan de intentie van de zoeker. Iemand die zoekt op ‘boeken kopen’, heeft de intentie om te gaan kopen en wil geen informatieve blog zien. Iemand die zoekt op ‘beste boeken van 2024’ zit nog meer in de oriëntatiefase en zou graag een blog lezen met de 10 best aangeschreven boeken van 2024.

Stap 3. Zorg voor een duidelijke structuur in je content

Je kunt je tekst verdelen in tussenkopjes. De titel van je pagina noem je de H1. Andere tussenkopjes noem je H2’s. Je kunt ook gebruik maken van H3’s en H4’s. Met tussenkopjes verdeel je de tekst, waardoor deze lekker wegleest. Daarnaast geef je aan de lezer aan welke informatie hij of zij kan verwachten. Door zoekwoorden te verwerken in je titels weet de zoekmachine welke informatie wordt aangeboden en kan je pagina beter scoren in de zoekmachines.

Stap 4. Optimaliseer afbeeldingen voor jouw pagina’s

Het is belangrijk om afbeeldingen te gebruiken op je website. Bezoekers willen graag zien wat ze van een product kunnen verwachten. Mocht je een langere tekst of blog schrijven, zorgen afbeeldingen ervoor dat de tekst beter wegleest. Ook kun je geschreven content ondersteunen met een relevante afbeelding. Zorg vóór dat je afbeeldingen toevoegt, dat deze geoptimaliseerd zijn. Dit houdt in dat ze niet te groot mogen zijn, het liefst niet groter dan 200 kb. Meer weten over afbeeldingen optimaliseren? Lees dan onze blog: afbeeldingen optimaliseren voor SEO. Dit heeft te maken met de laadsnelheid van je webshop, waar we later op terug komen.

Stap 5. Voeg een alt tag toe aan je afbeeldingen

Het is belangrijk een alt tag toe te voegen aan je afbeelding. Hiermee laat je aan Google en andere zoekmachines weten wat er op jouw afbeelding staat. Door het belangrijkste zoekwoord te verwerken in de alt tag, kan je afbeelding beter scoren in Google afbeeldingen. Vergeet dus niet de alt tags mee te nemen bij afbeeldingen optimaliseren.

Stap 6. Voeg relevante metadata toe aan je pagina’s

Met metadata vertel je aan de bezoeker en aan de zoekmachine waar jouw pagina over gaat. Metadata bestaat uit een meta titel en een meta description. Idealiter zijn je meta titels tussen de 45 – 60 tekens en is je metaomschrijving tussen de 130 – 157 tekens. Als deze te lang zijn, worden ze niet goed opgepikt en valt een deel van de informatie weg. Verwerk relevante zoekwoorden in je metadata en maak het aantrekkelijk voor een bezoeker om op jouw webresultaat te klikken.

Stap 7. Verzamel reviews

Klantreviews zijn erg belangrijk om aan nieuwe klanten te laten zien dat je een gewaardeerde, betrouwbare webshop bent. Dit zal bezoekers eerder overhalen om een aankoop te doen. Ook Google waardeert goede reviews en dit zal je zichtbaarheid verbeteren. Het is belangrijk om te reageren op reviews die je krijgt. Dit zorgt voor interactie met klanten en laat nogmaals zien dat je een betrouwbare webshop bent.

Techniek SEO voor webshops

Technische optimalisatie van jouw webshop

De technische aspecten van je webshop spelen ook een grote rol in zoekmachine optimalisatie. Zorg ervoor dat je je websitesnelheid verhoogt. Een goede websitesnelheid wordt gewaardeerd door Google en andere zoekmachines en je webshop zal hierdoor hoger gerankt worden. Daarnaast is het belangrijk dat mensen, maar ook zoekmachines makkelijk kunnen navigeren op je webshop. Door onderstaande stappen te volgen kun je een begin maken met de technische SEO instellingen voor jouw webshop.

Stap 1. Voeg structured data toe aan de pagina

Door structured data toe te voegen aan je webshop, help je zoekmachines de inhoud van je webshop beter te begrijpen en indexeren. Gestructureerde data is bijvoorbeeld een FAQ.

Stap 2. Zorg dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je webshop

Een navigatiestructuur van een webshop is de manier waarop pagina’s en categorieën van je webshop met elkaar zijn verbonden. Door middel van een duidelijke structuur, kan een bezoeker makkelijk door je website navigeren. In dit voorbeeld kijken we naar de menustructuur van Haco.nu.

De menustructuur bestaat uit verschillende onderdelen. Het eerste onderdeel is je hoofdmenu. Deze bevat je belangrijkste categorieën. Bij Haco.nu zijn dit wonen, slapen, outlet en winkels. Vervolgens komen de submenu’s. Bij het hoofdmenu wonen, horen de submenu’s banken, kasten stoelen etc. Bij grote webshops als Haco.nu zijn er zelfs nog sub-submenu’s. Zo horen bij het submenu banken, de sub-submenu’s: hoekbanken, zitbanken, eetkamerbanken en loungebanken.

Je kunt in je URL’s de menustructuur duidelijk maken. We kijken naar de URL’s van Haco.nu.

De homepagina heeft als URL:                                            
haco.nu

De hoofdcategorie wonen heeft als URL :             
haco.nu/wonen/

De subcategorie banken heeft als URL:               

 haco.nu/wonen/banken/

De sub-subcategorie hoekbanken heeft als URL:       

haco.nu/wonen/banken/hoekbanken/

Stap 3. Zorg voor een goede interne linkstructuur

Je kunt op pagina’s van je webshop doorlinken naar andere pagina’s van je webshop. Zo creëer je een interne linkstructuur. Een interne link is een klikbare tekst. Interne links maken het voor een bezoeker makkelijk om door je website te navigeren. Ook zoekmachines hebben veel baat bij een duidelijke interne linkstructuur. Deze gebruiken jouw interne linkstructuur om de structuur te begrijpen en pagina’s te ontdekken. Zo kunnen ze alle pagina’s vinden en indexeren.

Stap 4. Maak gebruik van zoekmachinevriendelijke URL’s

In het eerdergenoemde voorbeeld van Haco Wonen & Slapen zien we dat er gebruik wordt gemaakt van zoekmachinevriendelijke URL’s. Houd de URL’s zo kort mogelijk en gebruik koppeltekens om woorden in de URL te scheiden.

Stap 5. Zorg voor een snelle webshop

Maak het winkelen voor je klanten zo gemakkelijk en prettig mogelijk door een snelle webshop aan te bieden. Een goede gebruikservaring, wordt logischerwijs gewaardeerd door een bezoeker van je webshop. Ook zoekmachines waarderen een gebruiksvriendelijke webshop. Zorg voor een snelle laadtijd. Je kunt de laadtijd van je webshop versnellen door je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Lees in deze blog hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren voor jouw webshop.

Stap 6. Maak de webshop mobielvriendelijk

Optimaliseer je webshop voor mobiele apparaten. Steeds meer mensen winkelen online via smartphones en tablets. Biedt ook voor mobiele shoppers een fijne gebruikerservaring, zodat zij sneller zullen doorklikken en niet direct je webshop zullen verlaten.

Stap 7. Voeg een Sitemap toe

Een sitemap is een gestructureerd document dat een overzicht geeft van de pagina’s op een website. Het helpt zoekmachines de structuur van de site beter te begrijpen tijdens het indexeren. Indexeren is het verzamelen van alle informatie op een pagina, om op basis daarvan de positie in de zoekmachine te bepalen.

Linkbuilding SEO voor webshops

Linkbuilding voor jouw webshop

Linkbuilding heeft betrekking op het verkrijgen van externe links naar je webshop. Linkbuilding heeft dus niets te maken met interne links. Het verkrijgen van externe links naar je webshop draagt bij aan de autoriteit en geloofwaardigheid van je webshop in de ogen van zoekmachines. Probeer kwalitatieve links te verkrijgen van relevante en betrouwbare websites. Hoe meer kwalitatieve links er naar jouw website zijn, hoe hoger jouw domein autoriteit zal zijn. Beginnende webshops hebben een domein autoriteit van 1 of 2. Hele grote, succesvolle webshops, zoals Bol.com hebben een autoriteit van 91. Het verkrijgen van links kost veel tijd en moeite. Om de focus te houden op je webshop en niet teveel tijd kwijt te zijn aan linkbuilding, kun je linkbuilding uitbesteden.

Extra tips om jouw webshop te optimaliseren

Naast de drie pijlers van SEO zijn er nog enkele extra tips om in overweging te nemen bij de optimalisatie van jouw webshop:

Kijk uit voor duplicate content

Duplicate content verwijst naar vergelijkbare inhoud die op meerdere plekken binnen dezelfde website te vinden is. Dit is verwarrend voor de zoekmachine, die constant opzoek is naar unieke relevante content. Dit kan resulteren in een lagere ranking voor beide pagina’s. Zorg ervoor dat elke pagina unieke en waardevolle informatie biedt, om verwarring bij zoekmachines te voorkomen.

Voeg blogs toe aan je webshop

Voeg een blogsectie toe in je webshop om regelmatig waardevolle content te delen. Dit helpt niet alleen bij SEO, maar ook bij het aantrekken van een geïnteresseerd publiek. Je kunt een blog optimaliseren voor een bepaald zoekwoord en proberen om mensen via de zoekmachines naar je blogs te krijgen. In je blogs kun je doorlinken naar je producten of categorieën in de hoop dat de lezer eventueel conversies kan opleveren.

Optimaliseer productpagina’s en categoriepagina’s

Door op product- en categoriepagina’s de belangrijkste zoekwoorden op te nemen in de paginatitel, meta-beschrijving en productomschrijving, vergroot je de zichtbaarheid in de zoekmachines. Daarnaast is het aan te raden om interne links toe te voegen naar gerelateerde artikelen. Zo kunnen bezoekers makkelijk navigeren op je website. Door hoog te ranken met productpagina’s en categoriepagina’s is de kans groter dat er uiteindelijk een conversie zal plaatsvinden. De zoektermen die leiden naar deze pagina’s bevatten vaak een koopintentie.

Zoomin’ helpt jou met SEO voor webshops

Met deze SEO voor webshops-gids heb je de tools in handen om de SEO van jouw webshop naar een hoger niveau te tillen en je concurrenten voor te blijven. Blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen in de wereld van SEO om aan de verwachting van de bezoeker te blijven voldoen.

Ben je overtuigd van de voordelen van SEO voor jouw webshop, maar heb je geen tijd om dit zelf uit te voeren? Je kunt ervoor kiezen om SEO uit te besteden bij een SEO specialist, zodat je zelf al je tijd kunt vestigen in je webshop. Wil je graag direct resultaat zien en bovenaan in Google staan met jouw webshop? Kies dan voor zoekmachine adverteren (SEA). Je kunt jouw advertentie aan een specifieke doelgroep tonen en je zult direct bovenaan in Google staan. Je kunt SEO en SEA ook combineren, voor goede posities binnen Google op korte en op lange termijn.

Zoomin SEO specialist westland

Contact

Vragen over zoekmachine marketing? Stel je vragen via het contactformulier.

Vragen over deze update?