Skip to content
Menu

Meer leads genereren

Komt er veel verkeer op jouw website binnen, maar blijven de conversies achter? Ziet je website er tiptop uit, maar komt er toch geen verkeer naar je website?

Beide situaties resulteren in hetzelfde effect: een gebrek aan kwalitatieve leads. De buyer journey van zoeker op een zoekmachine tot het daadwerkelijk invullen van het contactformulier of het doen van een online aankoop kan soms langer zijn dan het lijkt.

Hoe zorg je ervoor dat de potentiële klanten op jouw website komen en vervolgens ook werkelijk converteren?

Leadgeneratie is het proces van identificeren, aantrekken en overtuigen van mensen om jouw product te kopen.

Bedrijven die meer leads genereren online hebben meer omzet en groeien 4x sneller1. Naarmate het aandeel van leads die online worden gegenereerd toeneemt tot 40-60%, groeit het bedrijf, waarna de groei stabiliseert. De winstgevendheid neemt ook toe.

Hoe hoger het aandeel van online gegenereerde leads, hoe groter de winstgevendheid van een bedrijf.

Fig. 1. Groei omzet en online lead generatie edited 1

Inhoud

Lead generatie met SEO
Lead generatie met lokale SEO
Lead generatie met het gebruik van landingspagina’s
Lead generatie met SEA
Hoe meet je hoeveel leads je website genereert?

Je website inzetten voor lead generatie

Er is geen discussie mogelijk over het feit dat jouw website een effectieve marketingtool kan zijn om meer leads te genereren. Toch wordt er vaak getwijfeld aan de manier waarop je de website precies moet inrichten en gebruiken om deze effectief te laten zijn.

Onze tip is dat je jouw website niet moet zien als een online brochure, maar als een marketingtool met duidelijke doelen. Zodra je weet wie je doelgroep is en deze personen naar je website krijgt, is het belangrijk dat ze een actie ondernemen. Op deze manier kun je jouw website inzetten om kwalitatieve leads te genereren.

Benieuwd hoe wij jouw website zouden optimaliseren om meer leads te genereren? Neem contact op met een van onze specialisten!

Een lead is een potentiële klant die interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Deze interesse kan blijken uit acties zoals het downloaden van content, het invullen van contactformulieren of het volgen van jouw bedrijf op sociale media.

Een kwalitatieve lead is een potentiële klant die een hoge waarschijnlijkheid heeft om daadwerkelijk klant te worden. Dit betekent dat de lead niet alleen geïnteresseerd is in jouw product of dienst, maar ook de juiste kenmerken en omstandigheden heeft om een aankoop te doen.

Titel

Hoe kwalificeer je een lead?

Kwalitatieve leads hebben een grotere neiging om klant te worden, door te weten wie het zijn verhoog je de effectiviteit en efficiëntie van jouw marketing inspanningen4. Dit komt doordat je jouw marketing inspanningen kan focussen op de juiste leads, dit vermindert de verspilling en verhoogt ROI.

1.      Past je lead binnen je doelgroep?

Het evalueren van de informatie van je leads, zoals demografische gegevens, functietitels, bedrijfsomvang en jaarlijkse inkomsten, geeft je inzicht in of ze een goede match zijn voor jouw product of dienst. Kwalitatieve leads matchen goed met jouw product en dienst.

  • Stel, je runt een high-end fitnessstudio met lidmaatschappen van ongeveer €150 per maand. Studenten of mensen met een beperkt budget zijn waarschijnlijk niet je doelgroep. Wanneer je leads dichter bij je ideale klantprofiel komen, zullen ze een hogere score en betere resultaten opleveren. Kwalitatieve leads hebben een hoge score.

Je kunt dit doen door gebruik te maken van lead scoring tools en CRM-systemen die je in staat stellen om gegevens van leads te verzamelen en te analyseren. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om leads te scoren en te prioriteren.

2. Is je lead geïnteresseerd in je product?

Een ander teken van een kwalitatieve lead is voortdurende interactie met je merk. Analyseer de activiteiten van je leads op je website. Het invullen van formulieren, registreren voor webinars en evenementen, en het downloaden van content geven aan waar je leads in geïnteresseerd zijn.

  • Activiteiten zoals het aanvragen van een demo, het gebruiken van een kortingscode, of het bekijken van je prijspagina, laten zien dat deze leads ‘heter’ zijn en van plan zijn om te kopen.

Je kunt dit doen door analytics platforms te gebruiken om de interacties van je leads met je website te volgen. Door het bijhouden van activiteiten zoals het invullen van formulieren, inschrijven voor webinars en evenementen, en het downloaden van content, krijg je inzicht in de interesses en betrokkenheid van je leads. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om hun kwaliteit te beoordelen.

Titel 1

Lead scoring is de beste manier om de koopbereidheid van een lead te bepalen. Zodra je leads zijn gegenereerd en beoordeeld, is de volgende stap om ze te nurturen en te scoren.

Stel, je hebt een lead die meerdere keren je prijspagina heeft bekeken, zich heeft ingeschreven voor een webinar en een formulier heeft ingevuld om meer informatie te ontvangen. Deze lead krijgt een hoge score.

Via lead scoring kan je bepalen hoe kwalitatief sterk een lead is.

Er zijn verschillende manier van leadgeneratie op jouw website.

Lead generatie met SEO

Een onderzoek1 laat zien dat SEO de meest effectieve online marketing techniek om online te groeien en meer leads te genereren. Vaak wordt er gedacht dat SEO een eenmalige toepassing is van de juiste zoekwoorden toevoegen, maar het is veel meer dan dat.

1.      Onsite SEO

Hier ligt de focus op de relevantie. Door content te ontwikkelen die het verdient om bovenaan te staan. Door pagina’s te ontwerpen die zeer specifiek, gedetailleerde en nuttige informatie geven over een bepaald onderwerp is de kans groter om bovenaan te komen. Via een zoekwoordenonderzoek kom je erachter waar potentiële klanten naar zoeken. Naast de beste content creëren met deze specifieke zoekwoorden, moeten deze zoekwoorden op nog veel meer plekken worden toegepast. De zoekwoorden moeten worden toegevoegd aan de pagina titels, de URL, de meta description en in de beschrijving van de afbeeldingen (Alt-tekst), dit is allemaal onderdeel van SEO.

Wil jij weten waar jouw potentiële klanten naar zoeken? Vraag een zoekwoordenonderzoek aan via ons contactformulier!

2.      Offsite SEO

Hier ligt de focus op de autoriteit van de website. Als de onsite SEO helemaal perfect is ingesteld, is er nog steeds een kans dat de pagina zal ranken op plek 4, 5 of zelfs lager dan dat. Dit heeft te maken met diverse factoren, onder andere met hoeveel concurrentie er is op Google en welke website de meeste autoriteit heeft. Autoriteit wordt deels bepaald door hoe betrouwbaar een website is. Hoe meer online links naar jouw website zijn, hoe betrouwbaarder Google de website vindt.

In de ‘Google Search Guidelines’ beschrijft Google welke criteria de zoekmachine hanteert bij het beoordelen van content op je website voor SEO. Hierin is E-E-A-T een belangrijke afkorting die vaak gebruikt wordt . Dit staat voor:

E-E-A-T Google

Door gebruik van SEO kun je meer leads genereren naar jouw website. SEO is een vorm van inbound marketing waarin de focus ligt op waardevolle informatie door middel van bestaande of nieuwe content. De content optimalisatie trekt de ideale klant richting jouw website voor conversie. SEO kan jouw website laten groeien in bereik en sales. Product pagina’s kunnen beter vindbaar worden door het optimaliseren van de tekst.

Wil je weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO?

Content gebruiken voor kwalitatieve leads

Voor B2B-websites werd al in 2003 vastgesteld dat niet-transactiegerelateerde content belangrijk is op een website3. Dit betekent dat informatieve en waardevolle content essentieel is om potentiële klanten aan te trekken en hen te overtuigen om verder te gaan in het aankoopproces. Content marketing is gefocust op kennis, niet verkoop. Dit uit zich in blogs, infographics, video’s, foto’s en case studies. Per content format moet je focussen op andere aspecten:

  1. Blog: bij een blog moet je ervoor zorgen dat de inhoud aansluit bij wat mensen zoeken. Daarnaast moet je relevante zoekwoorden gebruiken en zorgen dat het format goed leesbaar is. Denk hierbij aan kleine paragrafen en veel wit ruimte. Een blog wordt geschreven in spreektaal en moet gaan over een interessant onderwerp dat mensen boeiend vinden.
  2. Infographics: een infographic bestaat uit zoveel mogelijk grafieken, zo weinig mogelijk tekst.
  3. Video’s: video’s kennen de meeste betrokkenheid van alle soorten content. Social video heeft 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd volgens Brightcove2. Zo vond hun research in 2018 dat 85% van de consumenten tussen 18-34 ooit een product of service kocht nadat ze een video hadden gekeken. Bij video’s werkt het goed als ze 1 minuut of korter zijn.
  4. Afbeeldingen: maak gebruik van stock afbeeldingen of voeg grafieken van hoge kwaliteit toe in eigen merkkleuren. Zorg dat de afbeeldingen iets toevoegen aan de webpagina en niet alleen ter illustratie zijn.
  5. Cases studies: case studies zijn perfect om de meer praktische kant van het product of service te laten zien. Door klantcases te bespreken waarin het product of service werkelijk is gebruikt en te belichten welke problemen het oplost of welke voordelen het heeft, kunnen lezers zich hierin zichzelf of het probleem hierin herkennen. Deze verhalen kunnen mooi belichten wat het bedrijf tot nu toe al heeft bereikt

Lead generatie met lokale SEO

Lokale SEO is gericht op plaatselijk verkeer. Dit zorgt dat je beter vindbaar bent in de gewenste regio. Dit is vooral handig voor bedrijven die fysieke locaties hebben of een lokaal product/dienst aanbieden. Hierbij tips hoe je leads kan genereren met lokale SEO:

  1. Voor lokale SEO is Google my business heel belangrijk. Dit is een gratis tool van Google waarmee je de informatie over je bedrijf kunt beheren in zoekresultaten en op Google Maps. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden correct zijn. Voeg ook foto’s, beschrijvingen en categorieën toe die relevant zijn voor je bedrijf.
  2. Voor lokale SEO zijn reviews ook erg belangrijk. Vraag tevreden klanten om positieve reviews achter te laten op Google en andere platformen zoals Yelp en TripAdvisor. Reageer op deze reviews, zowel positief als negatief, om te laten zien dat je klantgericht bent en waarde hecht aan feedback.
  3. Voor SEO en SEA maak je bij lokale leads gebruik van zoekwoorden gerelateerd aan de locatie en de dienst. Denk aan termen zoals “schoonmaakdienst Amsterdam” of “advocaat Rotterdam”. Integreer deze zoekwoorden op strategische plekken in je content zoals titels en meta beschrijvingen.
  4. Werk samen met lokale bedrijven, bloggers en nieuwswebsites om backlinks voor je site te krijgen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld gastblogs of artikelen voor lokale websites te schrijven en te vragen naar een link terug voor je website.
  5. Ook voor lokale SEO kun je content schrijven relevant voor je lokale publiek. Dit gaat over evenementen, nieuws of samenwerkingen. Zorg dat je hier lokale zoekwoorden integreert om de lokale zoekresultaten te verbeteren.

Lokale SEO in praktijk

Een belangrijke kans ligt in het verkrijgen van de juiste bezoekers met de juiste zoekintentie. Als voorbeeld nemen we de cases van Carmenta Verloskundigen. De afgelopen maanden ontvingen zij veel verkeer op hun website via diverse kennisblogs over onderwerpen zoals indalen van het hoofdje en zwangerschapstesten.

Hoewel dit verkeer waardevol is, heeft Carmenta Verloskundigen, als een lokaal werkend bedrijf in de regio Haaglanden, minder baat bij bezoekers uit gebieden zoals Groningen en Limburg, waar de kans op waardevolle conversies lager is.

kaart carmenta

Door deze situatie te benutten, hebben we de focus gelegd op lokale zoekwoorden om bezoekers met de juiste zoekintentie aan te trekken. Deze aanpak zorgt ervoor dat de binnenkomende bezoekers een grotere kans hebben om leads te worden, wat uiteindelijk de effectiviteit van de website en de conversieratio verbetert.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen voor meer lokaal verkeer? Vraag de gratis scan aan en ontdek waar jouw kansen liggen!

Lead generatie met het gebruik van landingspagina’s

Een landingspagina is een specifieke webpagina waarop bezoekers “landen” na het klikken op een link, bijvoorbeeld vanuit een advertentie, e-mailcampagne of zoekmachine resultaat.

Het primaire doel van een landingspagina is om de bezoeker te converteren door een specifieke actie te laten ondernemen, zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het kopen van een product.

Een landingspagina is heel doelgericht. Het heeft als doel om leads te verzamelen, verkoop te genereren of een evenement te promoten. De inhoud op deze pagina moet gericht en beknopt zodat de bezoeker snel begrijpt wat er van hem wordt verwacht. Daarnaast moeten er duidelijke call-to-actions worden toegevoegd om acties te stimuleren. Door deze focus zijn landingspagina’s effectiever in het converteren van bezoekers.

Daarnaast kunnen ze specifiek worden afgesteld bij verschillende doelgroepen en campagnes. Door verschillende landingspagina te hebben, is het succes gemakkelijk te analyseren en te vergelijken. Om deze redenen is een landingspagina goed om in te zetten voor leadgeneratie.

Om de landingspagina optimaal te laten werken, moet je grote vlakken met tekst op de pagina voorkomen. Daarnaast is het gebruik van opsommingen en kleine paragrafen een goed idee. Ook de combinatie van tekst met video’s of foto’s werkt goed voor leadgeneratie.

Lead generatie met SEA

Naast organisch meer bezoekers trekken, kun je ook kiezen voor advertenties. De beste manier hoe je advertenties kunt toepassen in lead generatie:

  1. Kies de juiste zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en waar potentiële klanten naar zoeken.
  2. Zorg ervoor dat je advertentieteksten duidelijk en overtuigend zijn. Benoem bijvoorbeeld de voordelen van jouw product/dienst en gebruik een goede call to action om de kijkers tot meer actie aan te sturen.
  3. Leid gebruikers naar een speciaal ontworpen landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversies.
  4. Gebruik retargeting om advertenties weer te geven aan gebruikers die je website al hebben bezocht, maar nog geen actie hebben ondernomen. Dit kan hen aanmoedigen om terug te keren en alsnog een lead te worden.

Het voordeel aan leads genereren via advertenties is dat je snel resultaten boekt en direct verkeer naar je website kan leiden. Daarnaast heb je veel flexibiliteit en controle aangezien je budgetten kan aanpassen, biedingen kan beheren en campagnes kan optimaliseren gebaseerd op prestaties. Er zijn twee belangrijke soorten advertenties:

Google search ads

Bovenin staan in Google eerst een aantal advertenties voordat je de organische resultaten ziet, dit zijn Google search ads. Deze advertenties creëer je met Google Ads. Je betaalt per keer dat iemand op de advertentie klikt, hoe populairder het zoekwoord hoe duurder het is per klik. Dit komt doordat meer concurrenten bieden op het zoekwoord, dus je moet meer bieden om hoger te staan.

Google ads zorgt voor directe zichtbaarheid. Je advertentie komt direct bovenaan in de zoekresultaten waardoor je direct zichtbaar bent voor potentiële klanten die actief zoeken naar jouw producten of diensten. Je kunt de advertenties richten op specifieke doelgroepen (demografische kenmerken, locaties, interesses en zoekwoorden). Hierdoor kun je direct de doelgroep die je wilt aanspreken bereiken. Google ads geeft gedetailleerde analyses en rapporten, zodat je precies kunt zien hoeveel leads je genereert, welke advertentie het beste werkt en hoe je de campagnes nog meer kunt analyseren.

Google display ads

Daarnaast zijn er ook display ads. Dit zijn banner ads, ook wel print advertenties alleen dan digitaal. Dit zijn vaak illustraties of animaties met een overtuigende Call to action. Dit soort advertenties zijn veel creatiever dan google search ads. Je kan namelijk spelen met de kleuren, afbeeldingen en vaak zelfs animaties. Je werkt wel nog steeds met minimale ruimte en als je erop klikt ga je ook naar een landingspagina.

De beste display ad ontwerp je zo:

  • Zorg dat je op domeinen wordt geplaatst waarbij de doelgroep zoveel mogelijk overeenkomt met jouw website. Zorg dat ze enige domein autoriteit hebben en het geen controversiële websites zijn.
  • Richt je op een probleem of zorg voor een voordeel. Schrijf niet te veel over je bedrijf. Je hebt maar beperkte tijd dus focus vooral op het toevoegen van waarde.
  • Zorg voor een constante boodschap tussen de display en de landingspagina.
  • Zorg dat de Call To Action erg duidelijk is en prominent zichtbaar. Focus hier vooral op de kleur, vormen en de plek.

Geen tijd om advertenties in te richten en de resultaten te meten? Geen probleem! Besteed het zorgeloos uit aan een van de SEA specialisten van Zoomin’.

Hoe meet je hoeveel leads je website genereert?

Naast het verkrijgen van leads, is het misschien nog wel belangrijker om te meten hoeveel leads je website daadwerkelijk binnenhaalt. De gegenereerde leads kun je meten door verschillende metrics. Ten eerste kun je de eerste stap in de funnel meten door je aantal website bezoekers te meten, exclusief van je personeel. Hoe hoger dit nummer, hoe meer mensen op jouw website komen.

Leads kunnen binnen komen door direct verkeer. Dit is direct de URL invullen in de zoekbalk van de browser. Daarnaast kunnen ze via organisch zoeken, social media, mail, referentie websites of (display) advertenties binnen komen. Google Analytics laat zien per lead hoe deze op de site is gekomen.

Andere metrics zijn CTR (Click-Through-Rate) en ROI (Return On Investment).

–          CTR: CTR is de verhouding van gebruikers die klikken op een specifieke link ten opzichte van het totale aantal gebruikers dat de link heeft gezien. Het wordt berekend als:

Winst investering Investering 1

Een hogere CTR betekent dat je advertentie of link aantrekkelijk is voor de gebruikers.

Je kunt je CTR verbeteren door aantrekkelijke meta beschrijving te hebben en een sterke Call To Action gebruiken.

–          ROI: ROI meet de winstgevendheid van je investeringen in leadgeneratie. Het wordt berekend als:

Winst investering Investering

Je kunt je ROI verbeteren door gerichte advertenties te maken, uitgaven te controleren en optimaal in te zetten en gebruik te maken van A/B-tests om te bepalen welke varianten van de advertentie en landingspagina’s het beste presteren.

Ik hoop dat we je verder hebben geholpen met deze tips en tricks voor meer leads generatie. Wil je verder geholpen worden met meer leads genereren? Laat je gegevens achter en dan zullen wij zo snel mogelijk contact met je opnemen!

Bronvermelding
1Frederiksen, L. W., McVey, S. T., & Montgomery, S. S. (2012). Online marketing for professional services. Hinge. ISBN 978-0982881934
2https://www.brightcove.com/en/company/press/new-research-brightcove-finds-video-content-impacts-product-and-service-purchases-particularly-/
3Chakraborty, G., Lala, V., & Warren, D. (2003). Wat vinden klanten belangrijk op B2B-websites?. Journal of Advertising Research , 43, 50 – 61. https://doi.org/10.2501/JAR-43-1-50-61 .
4D’Haen, J., Poel, D., Thorleuchter, D., & Benoit, D. (2016). Integrating expert knowledge and multilingual web crawling data in a lead qualification system. Decis. Support Syst., 82, 69-78. https://doi.org/10.1016/j.dss.2015.12.002.

Zoomin SEO specialist westland

Contact

Vragen over zoekmachine marketing? Stel je vragen via het contactformulier.

Vragen over deze update?