Skip to content
Menu

Wat is SEO?

Wat is SEO? Een vraag die vaak voorbijkomt op het internet. SEO is een onderdeel van online marketing. Maar wat is SEO nu eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization. Als je dit zou vertalen naar het Nederlands, betekent het ‘zoekmachineoptimalisatie’. Zoekmachineoptimalisatie houdt in dat je jouw website zo inricht, met als doel dat jouw website hoger komt in de zoekresultaten van een zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Jouw website zal hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van een zoekmachine, omdat je met jouw website de juiste informatie aan de gebruiker geeft. SEO wordt vaak geassocieerd met zoekmachine adverteren, ook wel SEA genoemd. In deze blog wordt verder duidelijk: wat is SEO en welke onderdelen horen bij SEO.

In deze blog gaan we verder in op:

  • Wat is SEO?
  • Waarom is SEO belangrijk?
  • Welke onderdelen horen bij SEO?
  • Wat is content?
  • Wat is techniek?
  • Wat is linkbuilding?
  • Wat zijn zoekwoorden?

Waarom is SEO belangrijk?

Er wordt meer dan ooit online gezocht naar informatie en producten. Je wilt dat er zo veel mogelijk bezoekers op jouw pagina terecht komen. SEO wordt gebruikt om een website hoger te laten scoren in een zoekmachine. Een hoge positie in een zoekmachine zorgt namelijk voor meer bezoekers naar jouw website. Dit zal ervoor zorgen dat je veel meer bezoekers naar jouw website krijgt. Deze bezoekers kunnen uiteindelijk leiden tot een contactmoment of een aankoop. Hoe hoger jij dus staat in de resultaten van een zoekmachine, hoe meer contactmomenten en/of aankopen je kunt genereren.

Wat is SEO posities?

Waarom investeren in SEO?

Met SEO richt je je alleen op de organische zoekresultaten. Dit zijn de niet-betaalde zoekresultaten, welke organisch naar de top zijn gegroeid. De niet-betaalde zoekresultaten staan altijd bovenaan en bevatten de term ‘gesponsord’ om aan te geven dat het om een advertentie gaat. De resultaten die daaronder volgen zijn de organische zoekresultaten. Voor de organische resultaten hoef je niet te betalen en voor de betaalde resultaten wel. Om organisch bovenaan in zoekmachines te komen, moet je daarom zorgen dat de zoekmachines jouw website als relevant zien. SEO is duurzaam en een lange termijnstrategie, omdat jouw SEO resultaten lang zullen blijven staan. Wil jij met je website hoger in Google komen? Dan is het een hele slimme investering om voor je website een optimalisatie uit te voeren.

Welke onderdelen bevat SEO?

Om jouw website hoger te krijgen in Google, zul je alle SEO factoren zo goed mogelijk moeten optimaliseren. SEO bevat drie pijlers. Als je deze pijlers goed inricht, gaat je website ongetwijfeld scoren in de zoekmachines. Daarbij, heb je on page factoren en off page factoren. Dit houdt in dat je dingen óp je website hebt die geoptimaliseerd kunnen worden, dit is on page SEO. Je hebt ook dingen buiten je website die geoptimaliseerd kunnen worden, dit is off page SEO. In deze SEO uitleg komen de drie verschillende pijlers van SEO en on-page en off-page SEO aan bod.

Content

Het eerste onderdeel van SEO is content. Content is eigenlijk alles wat je op je website kunt plaatsen aan tekst, afbeeldingen en andere animaties. Met een sterke contentstrategie kun je snel hogerop komen in de zoekmachines. Content hoort bij on page SEO. Voorbeelden van content zijn:

  • Teksten
  • Titels
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Animaties

Techniek

Het tweede onderdeel is techniek. Door de technische onderdelen van je website goed te laten werken zul je hoger scoren in de zoekmachines. De zoekmachines zullen herkennen dat jouw website technisch goed in elkaar zit en zullen dit belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is de websitesnelheid. Door het verbeteren van jouw websitesnelheid, zal je website een stuk gebruiksvriendelijker worden. De zoekmachine zal dit belonen met een hogere positie. Techniek is ook een onderdeel van on page SEO. Voorbeelden van techniek zijn:

  • Websitesnelheid
  • Sitemaps
  • Websitestructuur

Linkbuilding

Het laatste onderdeel van SEO is linkbuilding. Dit vindt buiten je website, dus off page, plaats. Linkbuilding houdt in dat je linkjes van externe websites naar jouw eigen website gaat verkrijgen. Door dit te doen, laat je aan de zoekmachine zien dat jouw website belangrijk is, omdat externe websites ernaar linken. Voorbeelden van wie je links kunt verkrijgen zijn:

  • Partners
  • Startpagina’s
  • Blogs

Wat is SEO content?

Zoals eerder benoemd is content alles wat je op je website kunt vinden aan tekst, afbeeldingen, video’s en overige animaties. Om hoog in de zoekmachines te komen, moet je zorgen dat de content op jouw website voldoet aan de zoekintentie van een zoeker. De zoekintentie houdt in: de reden waarom iemand een zoekmachine gaat gebruiken. Je wilt dat jouw content aansluit op wat de zoeker wil vinden. Als dit niet het geval is, zal de bezoeker jouw website snel weer verlaten. De zoekmachine pikt dit op en zal jou weer lager in de zoekresultaten plaatsen.

Een kort voorbeeld:

Stel jij hebt een website met blogs over laptops. Je vertelt in je blogs welke laptops het beste werken en welke merken goed zijn. Je verkoopt zelf geen laptops. Jij hebt dan een informatieve website. Je wilt dan ook dat alleen mensen die opzoek zijn naar informatie over laptops, bij jou uitkomen. Mensen die een laptop willen kopen, moeten niet bij jouw website uitkomen, want ze kunnen daar geen laptop kopen. Zij zullen op een website uit willen komen waar je wel laptops kunt kopen, een commerciële website.
 
Wat is SEO content?

Wat is techniek?

Een van de drie pijlers van SEO is techniek. Door de technische instellingen van jouw website goed in te stellen, heb je bijvoorbeeld een snel werkende website. Een bezoeker wil graag een website die snel en overzichtelijk is. Een zoekmachine zal een snelle, gebruiksvriendelijke website dus hoger plaatsen in de zoekresultaten dan een trage en onoverzichtelijke website. Als jouw website technisch niet goed in elkaar zit en dus niet gebruiksvriendelijk is, dan zal de zoekmachine jouw lager in de zoekresultaten plaatsen. Je kunt jouw website snelheid testen met een tool zoals Google Page Speed. Vervolgens kun je je websitesnelheid verbeteren.

Er is een variëteit aan SEO-factoren die horen bij techniek. Een bekend onderdeel is de snippet, een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van een zoekmachine. Door het juiste aantal tekens te gebruiken voor jouw paginatitel en meta-omschrijving, ziet jouw snippet er netjes en aantrekkelijk uit.  

Zo zijn er nog veel meer onderdelen van techniek die jij op een manier kunt inrichten zodat jouw website gebruiksvriendelijk wordt. Andere onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Websitestructuur
  • SSL-certificaat
  • Sitemap
  • Responsief design
  • Metadata
  • Schema

Wat is linkbuilding?

Bij de vraag wat is SEO? hoort de vraag wat is linkbuilding? Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. De betekenis van linkbuilding is het opbouwen van een linkprofiel. Een linkprofiel bestaat uit allerlei links van een externe website naar jouw website. Waarom zou je aan linkbuilding gaan doen? Door veel links te hebben naar jouw website, zien de zoekmachines jouw website als relevant. De zoekmachine geeft dan een hoge waarde aan jouw domein, jouw website dus. Dit noem je de domeinwaarde. Als jij backlinks krijgt van websites met een hoge domeinwaarde, zal dit ook jouw eigen domeinwaarde verhogen. Met de juiste linkbuildingstrategie kun je jouw domeinwaarde verhogen en zoveel mogelijk kwalitatieve links naar jouw website verkrijgen.

Linkbuilding zelf doen kost veel tijd en vergt de nodige kennis. Het is wel heel belangrijk om jouw domeinwaarde te verhogen. Linkbuilding uitbesteden aan een professional, zoals Zoomin’, is handig om tijd en moeite te besparen. Er zijn bedrijven die jarenlange ervaring hebben in linkbuilding en een groot netwerk hebben om mee te werken. Je betaalt hier natuurlijk wel voor, maar hoeft er zelf geen tijd en moeite meer in te steken. Wil jij linkbuilding graag uitbesteden? Neem dan contact op met Zoomin’ via het contactformulier.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek

Om de juiste zoekwoorden voor jouw pagina te vinden, kun je een zoekwoordenonderzoek doen. Hier kun je verschillende tools voor gebruiken. Je hebt hier betaalde, maar ook gratis tools voor. Websites zoals: Ubersuggest, Ahrefs en Mangools bieden gratis tools om de beste zoekwoorden te kiezen. Na een gedegen zoekwoordenonderzoek heb je een lijst met relevante zoekwoorden passend bij jouw pagina. Op basis van deze lijst kun je een tekst gaan schrijven. Je kunt zoekwoorden met een hoog zoekvolume bijvoorbeeld gebruiken als titel. Zoekwoorden met een lager zoekvolume kun je gebruiken in de platte tekst.

Wat zijn zoektermen?

Zoals hierboven beschreven wil je de juiste zoekwoorden in jouw tekst gebruiken, zodat jouw tekst goed aansluit op de zoekintentie van de zoeker. Daarom is kwalitatieve content essentieel. Hierin wil je zoekwoorden met een hoog zoekvolume gebruiken. Zoekvolume houdt in, hoeveel mensen er per maand op dat zoekwoord zoeken. Je wilt dat er zo veel mogelijk mensen naar jouw website komen. Door relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume te gebruiken in je tekst, kun je het verkeer naar jouw website verhogen.

Aan de slag met SEO?

Heb je door deze SEO uitleg inmiddels antwoord op de vraag ‘Wat is SEO?’ en ben je benieuwd naar jouw SEO-prestaties? Laat jouw SEO resultaten meten door een SEO-specialist zoals Zoomin’. De naam verklapt het al, een SEO-specialist is iemand die alle kneepjes van het vak SEO kent en jou daarbij kan helpen. Wil je jouw SEO-uitbesteden, ook dan ben je bij ons aan het juiste adres!  Investeren in SEO is een slimme langetermijnstrategie die jou gaat helpen om meer verkeer naar je website te krijgen. Heb je nu antwoord op de vraag ‘Wat is SEO?’ of wil je er nog meer over weten? Neem voor al je vragen contact met ons op!

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘search engine optimization’, wat in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie’ betekent. Zoekmachineoptimalisatie omvat het proces van het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. 

Wat is een SEO-tekst?

Een SEO-tekst is een tekst die geschreven is met als doel hoog te ranken in de zoekresultaten van een zoekmachine. Door een tekst met relevante zoekwoorden te schrijven kun je jouw pagina hoger krijgen in de organische zoekresultaten.

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO-specialist is iemand die gespecialiseerd is in SEO. Een SEO-specialist kan jou helpen om hoger te ranken in zoekmachines en jouw resultaten te monitoren.

Wat is on page SEO?

On Page SEO omvat alle activiteiten die op een website plaatsvinden om zoekmachineoptimalisatie uit te voeren. Je kunt hierbij onder andere denken aan het optimaliseren van de tekst, afbeeldingen en websitesnelheid.

Wat is off page SEO?

Off page SEO omvat alle activiteiten die je uitvoert voor zoekmachineoptimalisatie, maar die niet direct zichtbaar zijn. Je kunt hierbij onder andere denken aan linkbuilding.

Zoomin SEO specialist westland

Contact

Vragen over zoekmachine marketing? Stel je vragen via het contactformulier.

Vragen over deze update?