Skip to content
Menu

Waar sta ik in Google?

Waar sta ik in Google betekent de positie in de SERP van een website op Google. Deze positie kan je inzichtelijk krijgen handmatig maar ook via tools. Het is enorm handig om dit te weten voor je online zichtbaarheid en het aantrekken van potentiële klanten.

Jouw website Google positie

Hoe kan ik mijn posities controleren? Anno 2024 wordt er veel gesproken over het belang van jouw posities en waar jouw bedrijf staat. Jouw zoekmachines ranking is belangrijk voor meer zichtbaarheid en het aantrekken van nieuwe klanten.

In dit blog nemen we je stap voor stap mee, zodat je precies weet waar je staat in Google en hoe je dit gemakkelijk kunt bijhouden. Na het lezen weet jij het antwoord op de vraag ‘waar sta ik in Google?’

Hoe weet ik waar ik sta in Google?

Je kunt dit Handmatig doen of online tools gebruiken. Daarnaast kan je het ook laten uitvoeren door specialistisch bureau.

Zoomin’ kan jou regelmatig van rapporten verstrekken over je ranking en een verbeter strategie ontwikkelen en uitvoeren. Ons ervaren team van SEO-specialisten in het Westland staat klaar om je te ondersteunen bij het bereiken van je doelen. Doe de Gratis SEO Scan en ontvang een gedetailleerd rapport over jouw huidige positie!

Zelf checken waar ik sta in Google

Jouw Google posities zelf checken kan het makkelijkst via tools maar het kan ook handmatig. Zo kom je achter de vraag ‘Waar sta ik in Google’:

  • Handmatig zoeken

Voer relevante zoekopdrachten uit in Google waarvan je denkt dat jouw potentiële klanten ze zouden gebruiken. Kijk waar je website verschijnt in de zoekresultaten. Houd er rekening mee dat zoekresultaten kunnen variëren op basis van locatie en zoekgeschiedenis.

  • Gratis tools

Als je je website hebt geverifieerd in Google Search Console, kun je daar inzicht krijgen in je posities voor specifieke zoekopdrachten en zoekwoorden. Deze gegevens zijn afkomstig van Google zelf en bieden waardevolle informatie over hoe je website presteert in de zoekresultaten

  • Betaalde tools

Voor meer geavanceerde functies en diepgaande analyses kun je overwegen om gebruik te maken van betaalde SEO-tools. Deze tools bieden vaak uitgebreidere rapporten en kunnen je helpen bij het bijhouden van je posities en prestaties over tijd. Er zijn diverse online tools beschikbaar waarmee je je Google-positie kunt controleren.

In dit blog neem ik je mee per onderdeel hoe je dit moet uitvoeren.

Handmatig positie in Google controleren

Als je zelf wilt controleren waar je staat in Google, kun je dit doen door de volgende stappen te volgen:

Stap 1: zet de incognito-modus aan

Incognito-modus (ook wel privémodus genoemd) is een handige functie in webbrowsers die je kunt gebruiken om te browsen zonder dat je browsegeschiedenis, cookies, sitegegevens of zoekgeschiedenis worden opgeslagen op je apparaat. Hierdoor heeft je eerdere zoekgeschiedenis geen invloed op de resultaten die je ziet. Google legt jou in een paar korte stappen uit hoe je kan browsen in de incognitomodus.

Incognito waar sta ik in Google

Stap 2: Bedenk welke zoekwoorden je op wilt ranken op Google

Bedenk zoekwoorden die nieuwe klanten zouden gebruiken om jouw producten of diensten te vinden. Zoek deze woorden op via Google met de incognitomodus aan. Hier gaan we zometeen in dit blog nog verder op in.

Stap 3: Doe stap 2 op verschillende locaties

Dit doe jeaangezien Google zijn zoekresultaten aanpast op basis van je locatie. Door dit op verschillende locaties uit te voeren, kun je zien of je Google posities verschillen.

Stap 4: Noteer alle bevindingen

Bekijk al jouw zoekresultaten en zoek naar jouw website. Noteer op welke plek deze staat. Hierna kun je zelf de vraag beantwoorden ‘waar sta ik in Google’.

Hoewel handmatig je Google posities controleren mogelijk is, is het niet erg nauwkeurig en betrouwbaar. Dit komt omdat het subjectief is en veel tijd kost. Bovendien biedt het beperkte inzichten, omdat je geen gebruik maakt van historische gegevens en zoekresultaten kunnen variëren per dag en per gebruiker.

Jouw zoekwoord posities checken

Om jouw positie te controleren, moet je eerst weten welke zoekwoord posities het belangrijkste zijn. Een bepaalde zoekterm kan bijvoorbeeld heel hoog staan in Google, zonder dat jij dat weet!

Resultaten in Google

1) mijn merknaam.

Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je bedrijfsnaam of productnamen. Bijvoorbeeld, voor een fietswinkel genaamd BikeShop kan dit “BikeShop beste fiets” zijn.

2) Mijn belangrijkste producten of diensten

Dit zijn zoekwoorden die gebruikers gebruiken als ze iets willen kopen. Bijvoorbeeld, voor een fietswinkel kan dit “fiets kopen” zijn. Dit is erg belangrijk voor webshops.

3) De lokale zoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden gericht op specifieke lokale plekken. Bijvoorbeeld, “fietsenwinkel Naaldwijk”.

4) Long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn langer en specifieker. Ze hebben minder zoekverkeer, maar zijn nog steeds belangrijk. Bijvoorbeeld, “Batavus fiets kopen”.

5) Short-tail zoekwoorden

Short-tail zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden en hebben veel zoekverkeer. Bijvoorbeeld, “fiets”. Het is belangrijk om deze termen in je teksten op te nemen, maar het kan moeilijk zijn om snel hoog te scoren met deze zoekwoorden.

6) Informatieve zoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden gericht op het verkrijgen van informatie, zoals “hoe plak ik een lekke band?”. Ook de termen ‘waar sta ik in google?’ valt hieronder.

Zoekwoorden met meer volume betekent niet altijd meer conversie

Over het algemeen leveren long-tail zoekwoorden minder verkeer op, maar dat maakt ze zeker niet minder belangrijk. Integendeel, vaak hebben ze juist een hogere conversie-intentie. Hieronder zie je de verdeling van de verschillende zoekwoorden, in verhouding tot competitie, kosten en kans op conversie.

Conversies per soort zoekwoord

Vaak is het gemakkelijker om met long-tail zoekwoorden een hogere positie te bemachtigen. Dit zorgt dat er meer zoekresultaten klikken afkomstig zijn van deze relevante zoektermen.

Zorg dat voor de juiste zoekwoorden die veel organische resultaten kunnen opleveren met hoge rankings on page seo geoptimaliseerd zijn. Meer informatie over hoe je deze zoekwoorden moet gebruiken, lees je in ons blog over zoekwoordenanalyse.

Beste 3 tools om te zien waar jouw website in google staat

Voor meer geavanceerde functies en diepgaande analyses kun je overwegen om gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie tools. Deze verschillende tools bieden vaak uitgebreidere rapporten en kunnen je helpen bij het bijhouden van je huidige posities en prestaties over tijd. Er is een gratis tool en andere tools zijn betaald.  

SEMrush

1.     SEMrush

SEMrush is een uitgebreide zoekmachine optimalisatie tool die je niet alleen helpt bij het controleren van je ranking, maar ook bij het analyseren van zoekwoorden. Je kunt specifieke zoekwoorden invoeren en SEMrush zal je laten zien op welke huidige posities je website staat in de organische zoekresultaten, evenals historische gegevens. Er is ook een rank tracker om zo bij te houden op welke posities jouw belangrijkste zoekwoorden staan. Zo kun jij gemakkelijk zien waar jouw website in de zoekresultaten verschijnt.

ahrefs

2.     Ahrefs

Ahrefs is een krachtige SEO-tool. Het biedt uitgebreide rapporten over zoekwoordposities, verkeer en meer. Met Ahrefs kun je gemakkelijk je ranking voor specifieke zoekwoorden checken en trends in de tijd analyseren. Het laat uitgebreid zien hoe jouw website scoort. Ahrefs heeft ook een handige rank tracker waardoor je kan wat jouw posities zijn voor jouw belangrijkste zoekwoorden.

google search console

3.     Google Search Console

Hoewel het geen traditionele ’tool’ is, is Google Search Console een essentiële gratis tool voor het monitoren van je zoekmachine posities in Google-zoekresultaten. Je kunt zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om op jouw website te komen en hoe je presteert in termen van klikken, vertoningen en voor een bepaalde zoekopdracht. Het is een betrouwbare tool aangezien het van Google zelf is.

Hoe bekijk je jouw Google positie in Google Search Console

  1. Inloggen op Google Search Console: Ga naar Google Search Console (search.google.com/search-console) en log in met je Google-account.
  2. Selecteer je website: Als je meerdere websites hebt toegevoegd, selecteer dan de website waarvoor je de positie wilt bekijken.
  3. Ga naar prestaties: Klik in het linker menu op “Prestaties”. Hier vind je gegevens over hoe je website presteert in de zoekresultaten van Google.
  4. Bekijk zoekanalyse: Onder het tabblad “Prestaties” kun je de “Zoekanalyse” bekijken. Hier zie je statistieken zoals het aantal klikken, vertoningen, klikfrequentie (CTR) en gemiddelde positie voor specifieke zoekopdrachten.
  5. Bekijk gemiddelde positie: Onder de zoekanalyse kun je zien wat de gemiddelde positie van je website is voor bepaalde zoekwoorden. Dit geeft een indicatie van hoe hoog je website verschijnt in de zoekresultaten.
  6. Filter op zoekresultaten: Je kunt filters toepassen om specifieke zoekresultaten te bekijken. Bijvoorbeeld, je kunt zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn voor je website en zien hoe je presteert voor deze zoekopdrachten.

Het nadeel van deze tool gebruiken is dat het beperkte zoekwoordinformatie geeft. Het toont niet alle individuele zoekwoorden en de exacte positie voor elk zoekwoord.

Daarnaast zijn ze enige tijd vertraagd en daardoor niet realtime bijgewerkt. Google Search Console biedt helaas ook geen informatie over prestaties van jouw concurrenten. Het is een zeer waardevolle tool voor analyses maar voor meer gedetailleerde informatie moeten aanvullende betaalde tools worden gebruikt.

Google Search Console stappenplan

De makkelijkste manier om te checken waar ik sta op google

De makkelijkste manier om te zien waar jij staat op Google, blijft toch het gebruiken van een betaalde tool zoals Ahrefs en SEMrush.

Hier zijn een paar redenen waarom deze tools zo waardevol zijn:

  • Uitgebreide gegevens

Betaalde tools bieden uitgebreide gegevens over je zoekwoordposities, inclusief specifieke zoekwoorden waarvoor je rangschikt en je exacte positie in de zoekresultaten.

  • Realtime updates

Deze tools worden regelmatig bijgewerkt en bieden realtime gegevens over waar jouw website in Google staat. Hierdoor kun je direct zien hoe je presteert en eventuele veranderingen snel identificeren.

  • Concurrentieanalyse

Met Ahrefs en SEMrush kun je niet alleen je eigen positie bekijken, maar ook die van je concurrenten. Dit helpt je om te begrijpen waar je staat ten opzichte van anderen in je branche en om strategische beslissingen te nemen om je concurrentie voor te blijven.

  • Diepgaande rapporten

Deze tools genereren diepgaande rapporten en analyses die je helpen bij het identificeren van kansen voor optimalisatie. Ze tonen niet alleen je huidige positie, maar ook trends en historische gegevens die belangrijk zijn om te bepalen hoe je kan verbeteren.

Wat is een goede positie op Google?

De hoogste positie op Google is enorm gewild. Uit een onderzoek uit 2023 blijkt dat de top 3 posities op Google meer dan 60% van alle organisch verkeer genereren.

CTR van Google positie

Om dit in percentages toelichten, uit het onderzoek kwam naar voren dat de nummer één positie een gemiddelde doorklikratio heeft van meer dan 38%, de tweede positie rond de 19% en bij de derde positie maar ongeveer 10%. Daarna wordt het al minder dan 10%.

Om dus zoveel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen, is het belangrijk om in de top-5 te staan van zoekresultaten in Google.

google ctr

De Google positie geeft jou ook inzichten in jouw concurrenten. Door hoger te staan dan jouw concurrentie, kan je een concurrentie voordeel halen en jouw doelgroep het snelst bereiken.

Waarom is een hoge positie belangrijk?

De vraag ‘Waar sta ik in Google’ is om vele redenen erg belangrijk. Naast het feit dat mensen jouw website gemakkelijker vinden en je een concurrentievoordeel behaalt, zijn er nog meer redenen waarom jouw posities op Google belangrijk zijn.

Waar sta ik in Google

Meer Verkeer

Als je hoger staat in Google, krijg je meer bezoekers op je website. Mensen klikken namelijk eerder op websites die bovenaan staan. Dit betekent dat mensen die actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt, sneller op jouw website belanden.

Waar sta ik in google

Geloofwaardig en autoriteit

Een hoge positie wordt gezien als teken van geloofwaardigheid en autoriteit. Gebruikers vertrouwen websites die bovenaan staan meer. Bedrijven die vaker gezien worden, worden vaak geassocieerd met kwaliteit en relevantie. Dit is goed voor het imago van jouw merk.

Mijn positie verbeteren met zoekmachine optimalisatie

Om je ranking op Google te verbeteren, is het essentieel om je website te optimaliseren en waardevolle content te bieden die relevant is voor je doelgroep. Dit omvat het gebruik van relevante zoekwoorden in je content, het verbeteren van de technische aspecten van je website (zoals laadsnelheid en mobielvriendelijkheid), en het opbouwen van kwalitatieve backlinks van andere betrouwbare websites. Daarnaast is het belangrijk om te focussen op lokale SEO als je een lokaal bedrijf hebt, en om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren. Door deze strategieën toe te passen, vergroot je de kans dat je website hoger wordt gerangschikt in de zoekresultaten van Google en meer organisch verkeer aantrekt.

Klinkt dit allemaal iets te ingewikkeld en ben je liever bezig met wat je het liefste doet: ondernemen, andere marketingwerkzaamheden, operationele taken of het bijsturen van jouw team. Door je SEO aan een SEO specialist uit te besteden kun je blijven doen waar je goed in bent, terwijl je snel resultaat bereikt online! Laat je gegevens achter en dan zullen wij zo snel mogelijk contact met je opnemen!

Zoomin SEO specialist westland

Contact

Vragen over zoekmachine marketing? Stel je vragen via het contactformulier.

Vragen over deze update?