Je kent het wel, je hebt een geweldig product of je bied een unieke dienst aan. Je bent bekend in je eigen netwerk en misschien al daar buiten. Maar je wil meer opdrachten, meer potentiële klanten én meer omzet. Je wil je kenbaar maken aan het grote publiek. Je overweegt te starten met Google advertenties. Maar hoe pak je dat aan, en wat zijn de Google Ads kosten? In deze blog vertellen we je meer over de mogelijkheden en kosten van Google Ads én hoe je grip houdt op je budget.

Google Adwords of Google Ads?

Ben jij op zoek naar een Adwords bureau en wil jij je Adwords uitbesteden? Bij Zoomin’ zijn we specialist op het gebied van zoekmachine advertenties om jouw campagnes opvallend en uniek te maken en daarmee meer aanvragen en omzet binnen te halen voor jouw bedrijf.

google ads optimaliseren

Sinds 25 juli 2018 werd Google Adwords officieel Google Ads. Tijdens deze verandering lanceerde Google inclusief een nieuwe naam ook een nieuw, bijpassend logo. Het nieuwe Google Ads-merk vertegenwoordigt alle campagnetypen die we tegenwoordig kennen: Search, Display, Shopping, App en Performance Max. Lees alles over de rebranding in deze blog van Google.

Hoe werkt Google Ads?

Je denkt misschien dat je met Google Ads simpelweg betaalt om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Maar het werkt nét even anders. Google Ads werkt op basis van een veiling systeem. Hierbij betaal je dus per klik (CPC) of per conversie (CPA).

Iedere keer als iemand een zoekopdacht start in de zoekbalk van Google, dan start er achter de schermen een veiling. Als jouw campagne live staat, dan bieden adverteerders (jij en concurrenten) mee voor een plaats voor jouw advertentie binnen deze veiling. Met een voorbeeld leggen we je kort uit hoe deze advertentierangschikking in zijn werk gaat:

google ads optimaliseren

Je verkoopt online BBQ-tangen:

  • Iemand zoekt op het zoekwoord ‘’beste bbq tang’’
  • Jij hebt een CPC (cost-per-click) ingesteld van het maximale bedrag €1,20.
  • Een concurrent biedt €1,00, maar zijn advertentie heeft een betere kwaliteitsscore.

Dan kan het zijn dat jij alsnog wint, en maar €1,05 betaalt. De werkelijke kosten liggen dus vaak onder je bod!

Wat beïnvloedt de kosten van Google advertenties?

De uiteindelijk klikprijs wordt bepaald door 2 belangrijke factoren:

  • Je bod: het maximale bedrag dat je bereid bent te betalen voor een klik.
  • Je kwaliteitsscore: het algoritme van Google kijkt naar de relevantie van je advertentie, je advertentiebudget, je landingspagina en je doorklikpercentage (CTR).

Hoe hoger de door Google beoordeelde kwaliteitsscore, hoe lager je kosten per klik zullen uitvallen.

google ads optimaliseren

De gemiddelde CPC verschilt per branche, zoekwoord en concurrentie. Soms betaal je slechts €0,10, soms meer dan €4 per klik. Alles hangt af van een aantal factoren, zoals:

  • Concurrentie op het zoeknetwerk
  • Jouw bepaalde zoekwoorden
  • De gekozen biedstrategie
  • Het ingestelde dagbudget

Bij Zoomin’ kunnen wij jou als Google Ads agency op basis van onderzoek uitstekend informeren over jouw kansen binnen het veilingsysteem van Google.

Biedstrategieën voor jouw Google Ads campagne

Binnen Google zijn er verschillende manieren om je campagne in te stellen om mee te bieden voor de beste advertentierangschikking van jouw product of dienst. Via de volgende manieren kun je in Google ads adverteren:

Afkorting Vertaling Betekenis Waar betaal je voor?
Klikken maximaliseren Geschikt voor upperfunnel Zo veel mogelijk klikken naar je landingspagina.
Conversies maximaliseren Zo veel mogelijk conversies binnenhalen met dagbudget. Zo veel mogelijk conversies.
Conversiewaarde maximaliseren Gefocust op het binnenhalen van een zo hoog mogelijke conversiewaarde. Zo hoog mogelijke opbrengst per conversie.
Doelvertoningspercentage Focus op zichtbaarheid Naamsbekendheid en zichtbaarheid
CPC Cost Per Click Kosten per klik Elke keer dat iemand op je advertentie klikt.
CPA Cost Per Acquisition Kosten per acquisitie Elke keer dat iemand een gewenste actie uitvoert. (Bijv: aankoop of offerte aanvraag)
ROAS Return On Ad Spend Rendement op advertentie-uitgaven Geen vaste prijs, maar je stuurt op rendement in plaats van kosten.

Voorbeeld biedstrategie ROAS: Investeer €100 en behaal een omzet van €500. Dit betekent een ROAS van 5, elke euro die je investeert komt er dan 5x uit.

In deze grafiek laten we je zien dat de gemiddelde kosten per klik per branche nogal uiteenlopend zijn.

google ads optimaliseren

Bron: Wordstream

Om te laten zien dat de kosten per klik er per branche ook weer anders uit zien dan de kosten per acquisitie hebben we onderstaande tabel vormgegeven.

google ads optimaliseren

De werkelijke kosten van Google Ads en de aanbevolen budgetten

Het fijne van Google Ads is dat alles uitstekend meetbaar is. Dit in tegenstelling tot buitenreclame en traditionele media zoals: krant, reclamefolder, radio of televisie. Door onderzoek te doen naar jouw product of dienst te doen, kunnen we vooraf voordat jouw campagne live gaat, al een goede inschatting maken van hoeveel conversies je met een bepaald dagbudget al kunt bereiken.

Het minimum om een campagne te starten is €10,- per dag. Het heeft de voorkeur om meer budget beschikbaar te hebben om zo meer data te verzamelen. De meeste MKB’ers starten doorgaans met een budget tussen de €500 en €2000 per maand. Door samen een doordachte Google Ads strategie te op te zetten, kunnen we je op basis van jouw aanbod en budget goed inzicht geven in de kosten van Google Ads. Ons advies is altijd begin klein, analyseer je statistieken, optimaliseer je campagnes en schaal op wanneer hij begint te renderen.

Een nieuw Google Ads account hoeft dus echt geen duizenden euro’s per maand te kosten. Begin klein, analyseer je statistieken, optimaliseer je campagnes en schaal op wanneer het begint te opleveren.

Naast de directe kosten voor Google Ads zijn er ook nog de maandelijkse kosten om je Google Adscampagnes te beheren. De beheerkosten van online marketing partijen liggen veelal tussen de 300 en 1000 euro per maand, afhankelijk van budgetten, aantal campagnes en geotargeting.

Belangrijker nog; wat krijg je daarvoor terug?

  • Zoekwoordenonderzoek van jouw product of dienst
  • Strategische Google Ads strategie
  • Campagnestructuur & advertentieteksten
  • Wekelijks monitoren en conversieoptimalisaties
  • Overzichtelijke maandelijkse rapportage met alle behaalde resultaten

Zie deze kosten vooral als een investering in je bedrijf om zichtbaar te zijn voor Google-gebruikers. Deze doelgroep maakt namelijk gebruik van dit platform met een koopintentie. Super relevant dus!

Veelvoorkomende misverstanden over de Google Ads kosten

Nog een aantal aannames die ondernemers vaak doen, maar deze misverstanden helpen wij graag de wereld uit.

‘’Hoe hoger mijn bod, hoe beter mijn positie’’ > Niet altijd waar
Het algoritme van Google kijkt niet alleen naar je bod, maar ook naar je kwaliteitsscore. Een goede Google advertentie met relevante landingspagina op jouw website kan dus boven een hoger bod komen in de advertentierangschikking. Zo levert een goede kwaliteitsscore een lagere prijs per klik en een hogere positie op!

‘’Meer geld = meer resultaat’’ > Niet altijd waar
Een groter advertentiebudget zonder goede strategie leidt bijna in alle gevallen tot verspilling van het budget en daardoor tot onnodige kosten. Het draait bij Google Ads om efficiëntie, slimme targeting en optimalisaties, niet alleen om hoeveel budget je uitgeeft.

‘’Ik moet minimaal €1000,- per maand investeren’’ > Niet waar
Er is geen vast minimum advertentiebudget. Je bepaalt zelf je dagbudget en kunt het altijd aanpassen op basis van de resultaten. Je budget is zoals je nu weet afhankelijk van veel interne en externe factoren. Je kunt met je campagne klein beginnen en vanaf daar ga je meten wat niet, maar vooral wél werkt voor jouw doelgroep.

Betaalmethode van jouw Google Ads kosten

Facturatie van Google Ads kun je op meerdere manieren instellen:

  • Vooruitbetalen met iDeal

Handig als je graag zelf de touwtjes in handen hebt. Je stort vooraf een bedrag – bijvoorbeeld €250 – en zodra dat op is, stoppen je advertenties automatisch. Je moet dan wel zelf weer handmatig opwaarderen. Controle = top. Maar vergeet je het? Dan zijn je campagnes offline.

  • Automatisch via creditcard (aanrader!)

Koppel je creditcard, stel een maandbudget in en laat Google z’n ding doen. Aan het eind van de maand krijg je een factuur, en dat bedrag wordt automatisch afgeschreven. Makkelijk toch? Google stopt vanzelf als je maandbudget op is. Zo heb jij er geen omkijken naar en ben je altijd online!

  • Carte blanche? (liever niet)

Je kunt ook je betaalmethode koppelen zonder een limiet in te stellen. Maar dan geef je Google eigenlijk een blanco cheque. Geen maand- of dagbudget = risico op dure verrassingen. Dit wil je waarschijnlijk niet. Tip! Stel altijd een maximaal budget in. Dagelijks of maandelijks.

Extra Tip: Check regelmatig je advertentie uitgaven in je account. Zo voorkom je dat je marketingbudget ineens verdampt.

Google Ads uitbesteden? Ontvang een gratis offerte

Verdrink jij in de informatie, neem jij geen risico en wil jij je Google Ads uitbesteden? Bij Zoomin’ hebben wij als Google Ads bureau diverse SEA specialisten in huis die jou bedrijf aan meer aanvragen en meer omzet kunnen helpen. Dit doen we door strategische campagnes op te zetten die jouw doelgroep bereiken, laten klikken en converteren.

De belangrijkste les van vandaag: ‘’De kosten in Google Ads zijn flexibel. Je betaalt dus niet voor zichtbaarheid, maar voor actie. Dankzij het veilingsysteem en de mogelijkheid om zelf je biedstrategie te bepalen, houd jij grip op de kosten.’’

Wij kunnen jou helpen in het aanbieden van kwalitatieve campagnes en een hoge kwaliteitsscore, waardoor jij meer resultaat kan behalen tegen lagere kosten. 😉

Ben je nieuwsgierig geworden wat Google Ads voor jouw bedrijf kost? Vraag een gratis SEA-scan aan door het formulier in te vullen.

Contactformulier

Delen
gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Door:

Geschreven 30/04/2025

Aangepast 02/05/2025

Vragen?

Wij bellen je terug!

Uitgelicht

  • Blog Wat kost Google Ads

    Wat kost Google Ads?

    Je kent het wel, je hebt een geweldig product of je bied een unieke dienst aan. Je bent bekend ...

    Lees meer

  • google ads optimaliseren

    Google Ads optimaliseren: 7 belangrijke factoren voor succesvolle campagnes

    Effectief Google Ads optimaliseren is essentieel voor het behalen van betere prestaties, het verlagen van de kosten per klik ...

    Lees meer

  • SEO teksten schrijven stappenplan

    SEO teksten schrijven: stappenplan 2025

    SEO teksten schrijven is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Goede teksten zorgen niet alleen voor een hogere positie ...

    Lees meer