Waarom zijn de websites van jouw concurrenten allemaal goed vindbaar en ben jij nergens te vinden? Dat ligt voornamelijk aan de structuur, snelheid, inhoud en links op en naar jouw website. Onder de term SEO vallen veel factoren. Een SEO-specialist maakt onderscheid tussen on-page SEO en off-page SEO.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO zijn de aanpassingen binnen jouw website of webshop, zoals de technische instellingen en content, zoals beeld en tekst.

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO zijn de factoren buiten jouw website of webshop, zoals links van andere websites, naar jouw website.

Technische SEO factoren

Voor on-page SEO spelen de technische instellingen een grote rol, omdat je deze binnen je eigen website aanpast. Wat is voor SEO belangrijk in deze instellingen? Een paar voorbeelden:

  • Wanneer je een website of webshop start, is het belangrijk om een SSL-certificaat in te schakelen. Dit is een bestand dat zorgt voor betere beveiliging van gegevens tussen de server (jouw website) en een internetbrowser. SSL-certificaten koppelen een beveiligde sleutel, zodat je gegevens veilig kunt invoeren.
  • Verklein de bestanden op jouw website, zodat deze minder gebruik in beslag nemen. Denk hierbij aan de formaten, bestandsgrootte en type bestand – bijvoorbeeld .jpg vs. webp.
  • Laad de bestanden op de juiste manier in, zodat de website sneller laadt.
  • Stel de sitemap in. Dit zorgt dat Google en andere zoekmachines weten welke pagina’s er op jouw website te vinden zijn.

SEO content (beeld en tekst)

Een andere factor binnen on-page SEO waar je invloed op hebt is content. Onder het mom van SEO is bij het plaatsen van afbeeldingen op je website belangrijk om rekening te houden met de grootte van het bestand, het soort bestand (zoals .jpeg of .png) en de alt-tags. Dit laatste is een korte tekst die je aan afbeeldingen hangt als alternatief voor de titel, zodat Google de inhoud van de afbeelding kan uitlezen. Lezen kan Google namelijk erg goed! Meer weten over SEO? Bekijk de update “wat is seo?”.

belangrijkste seo factoren

SEO factor metadata

Metadata? Wat? Dat zijn de titels en beschrijvingen van Google zoals jij ze in de zoekresultaten ziet. Het schrijven van teksten of aanpassen van titels, Google beschrijvingen of headings (tags als H1, H2 en H3) vallen ook onder on-page SEO. Het juist inrichten van deze tekstuele onderdelen van jouw website zorgt voor structuur, wat bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines van jouw website, bepaalde webpagina’s of webshop.

Een Google beschrijving moet daarom voor SEO met bepaalde waarden worden ingevuld. Als voorbeeld zoomen we in op een zoekresultaat in Google. De gekleurde zin is de titel van de Google beschrijving. Deze titel, ook wel page title genoemd, houd je onder de 60 tekens (inclusief spaties). Zo is de titel volledig zichtbaar en wordt hij niet afgebroken. De tekst onder deze zin is de meta description, ofwel de beschrijving van de pagina waar de bezoeker naar gelinkt wordt. Houd deze beschrijving onder de 160 tekens (inclusief spaties). Deze limieten dragen bij aan jouw vindbaarheid en aan de duidelijkheid voor de lezer.

SEO factor metadata

SEO factor Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van externe links naar jouw website. Het bouwen van meer links is één van de belangrijkste factoren van off-page SEO. Dit houdt in dat andere websites ‘praten’ over een pagina van jouw website, waardoor deze pagina door zoekmachines als belangrijk wordt beschouwd. Deze links krijg je door het maken van relevante content of je kunt de links bijvoorbeeld via partners krijgen. Linkbuilding is een belangrijke toevoeging aan jouw website en relatief eenvoudig omdat je al een connectie hebt met je partners.

Links van social media kanalen zijn ook belangrijk. Plaats altijd een link in jouw profiel die leidt naar jouw website. Post je een product van jouw website op Facebook? Vergeet niet de link naar het product toe te voegen indien mogelijk. Wil je meer weten over het linkbuilding? Of wil je jouw SEO uitbesteden? Neem dan gerust contact op.

Delen
gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Door:

Geschreven 22/03/2022

Aangepast 03/12/2024

Vragen?

Wij bellen je terug!

Uitgelicht

  • top 6 digital marketing trends

    Top 6 marketing trends 2025

    De wereld van digitale marketing verandert in een razendsnel tempo. Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en augmented ...

    Lees meer

  • SEO voor webshops

    SEO voor webshops

    Wat houdt SEO voor webshops in? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. ...

    Lees meer

  • Meer leads genereren

    Meer leads genereren

    Meer leads en conversies: Hoe je website bijdraagt aan bedrijfsgroei Komt er veel verkeer op jouw website binnen, maar ...

    Lees meer